ا

فرایند اخذ تسهیلات اعتباری

استفاده از روش قرضی ( فاینانس) برای تامین مالی طرحها

چنانچه طرف خارجی بخواهد منابع مالی خارجی را در چارچوب تسهیلات وامی (اعتباری) در اختیار طرف ایرانی قرار دهد، صدور تضمین‌های لازم جهت بازگشت اصل و فرع منابع وامی اعطایی مستلزم طی مراحلی است که ذیلاً اشاره میگردد، بدیهی است در این روش امکان برخورداری موسسه اعتبار دهنده خارجی از حمایتهای قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی فراهم نبوده و بازپرداخت منابع اعطایی صرفاً متکی به ابزارهای تضمینی دولتی و یا بانکی خواهد بود.
اولا: تسهیلات ارزی مذکور صرفا به شکل خرید خدمات، تجهیزات، ماشین آلات و دانش فنی از خارج از کشور و به میزان 85% ارزش آن قابل دریافت میباشد. لذا تامین مالی 15% از خرید خارجی و همچنین هزینه بخش داخلی طرح (Civil ) بر عهده مجری و از محل منابع داخلی  قابل تامین میباشد. منظور از بخش داخلی در این بند کلیه هزینه های ساخت و خدمات و تجهیزات و ماشین آلاتی است که متقاضی در داخل کشور و بصورت ریالی خرید یا هزینه مینماید.
 ثانیا: در این روش وجه نقد به متقاضی تسهیلات پرداخت نمیگردد. بلکه تسهیلات اعطایی بصورت خرید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز هر پروژه میباشد که پس از طی مراحل تامین مالی و صدور ضمانت نامه توسط این سازمان، پس از تایید و اعلام متقاضی تسهیلات، از سوی بانک تسهیلات دهنده خارجی در وجه پیمانکار یا فروشنده خارجی پرداخت میشود. 
یادآوری مینماید که براساس اصلاحات انجام شده در فرایند تامین مالی خارجی و مطابق با آخرین تغییرات صورت گرفته براساس تصویبنامه مورخ 6/8/1385 هیات محترم وزیران، متقاضیان بخش غیر دولتی استفاده از تسهیلات خارجی میبایست کلیه مدارک مورد نیاز را در اختیار این سازمان قرار دهند تا براساس فرایند مشروح زیر نسبت به تامین مالی آنها اقدام گردد:  
1- ارائه مدارک مورد نیاز به این سازمان شامل: تائیدیه وزیر یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط در خصوص دارا بودن توجیه فنی، اقتصادی و مالی و امکان اجرای کامل طرح در قالب هزینه های تعیین شده بعنوان سقف هزینه به انضمام گزارش توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح، قرارداد تجاری/ پروفورما، ثبت سفارش و پذیرش دستگاه مربوطه مبنی بر اعلام سهمیه ارزی، به همراه معرفی بانک عامل ایرانی. 
2- اعلام مراتب موافقت این سازمان همراه با مدارک توسط به بانک عامل به منظور پذیرش عاملیت طرح . 
3- اعلام مراتب توسط سازمان متبوع به دستگاه اجرایی (وزارتخانه ناظر) به منظور موافقت در خصوص اعلام اولویت اجرای طرح و معرفی سهمیه  ارزی مورد نظر جهت صدور گواهی مسدودی ارزی.
4- ارسال تاییدیه اولویت دار بودن طرح و ردیف سهمیه ارزی توسط دستگاه اجرایی (وزارتخانه ناظر) به بانک عامل برای بررسی توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح و به بانک مرکزی جهت انسداد سهمیه ارزی.
5- بررسی گزارش توجیه اقتصادی و مالی طرح توسط اداره اعتبارات بانک عامل و در صورت پذیرش، اخذ وثایق مورد نیاز و صدور مصوبه اعتباری و اعلام مراتب به مرکز تامین منابع مالی خارجی و متقاضی.
6- بررسی قرارداد تجاری یا پروفرمای ارسالی توسط اداره خارجه بانک عامل و اعلام موافقت به بانک مرکزی و مرکز تامین مالی خارجی .
7- معرفی بانک اعتبار دهنده خارجی به بانک عامل توسط بانک مرکزی.
8- انعقاد قرارداد مالی فیمابین بانک عامل و اعتبار دهنده خارجی و ارسال مدارک به سازمان سرمایـــــه  گذاری.
9- صــدور ضمانتنامه و ابلاغ به اعتبار دهنده، بانک عامل و بانک مرکزی تـــوسط سازمان سرمایه گذاری.
- توضیح اینکه بندهای 2 الی 6 بطور موازی و همزمان انجام میشود و موارد بندهای 7 تا 9 فوق قبلا" مورد توافق این سازمان، بانک مرکزی و اعتبار دهنده خارجی قرار گرفته است. 
فرایند بخش دولتی
براساس اصلاحات انجام شده در فرایند تامین مالی خارجی و مطابق با آخرین تغییرات صورت گرفته براساس تصویبنامه مورخ 6/8/1385 هیات محترم وزیران، متقاضیان بخش  دولتی استفاده از تسهیلات خارجی میبایست کلیه مدارک مورد نیاز را در اختیار این سازمان قرار دهند تا براساس فرایند مشروح زیر نسبت به تامین مالی آنها اقدام گردد:  
1- ارائه کلیه مدارک به سازمان سرمایه گذاری شامل: تائیدیه وزیر یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط در خصوص دارا بودن توجیه فنی، اقتصادی و مالی و امکان اجرای کامل طرح در قالب هزینه های تعیین شده بعنوان سقف هزینه به انضمام گزارش توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح، قرارداد تجاری/ پروفورما، ثبت سفارش و پذیرش دستگاه مربوطه مبنی بر اعلام سهمیه ارزی، تصویر مصوبه شورای محترم اقتصاد و در صورت عدم اخذ مصوبه موصوف، فرمهای تکمیل شده مربوطه به همراه معرفی بانک عامل ایرانی. 
2- ارسال مدارک مربوط به سهمیه ارزی توسط سازمان سرمایه گذاری به بانک مرکزی جهت مسدودی سهمیه ارزی، ارسال مدارک مربوط برای اخذ مصوبه شورای اقتصاد و ارسال مدارک مربوط به پذیرش عاملیت به بانک عامل بطور همزمان.
3- ارسال مصوبه شورای اقتصاد  به بانک مرکزی، دستگاه اجرایی و این سازمان بطور همزمان.
4- صدور تائیدیه تامین اقساط بازپرداخت تسهیلات مالی توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهورو ارسال به بانک عامل
5- بررسی قرارداد تجاری توسط بانک عامل و اعلام موافقت به بانک مرکزی
6- معرفی اعتباردهنده خارجی به بانک عامل توسط بانک مرکزی
7- انعقاد قرارداد مالی فیمابین بانک عامل و اعتباردهنده خارجی و ارسال مدارک به این سازمان 
8- صدور ضمانتنامه و ابلاغ به اعتباردهنده و بانک عامل و بانک مرکزی توسط این سازمان

نحوه بازپرداخت اقساط اعتبار دریافتی

 اعتبار گیرنده به استناد و بر اساس توافقات بعمل آمده در خصوص شرایط کلی اعتبار ( نرخ ها، هزینه ها) مندرج در قرارداد تامین مالی که فیمابین سیستم بانکی کشورمان ( بانک عامل) و اعتبار دهنده خارجی منعقد میگردد در دوره بازپرداخت نسبت به بازپرداخت اقساط اعتبار دریافتی اقدام مینماید. این دوره که معمولا 5/8-5 میباشد پس از پایان دوره تنفس آغاز میگردد و اقساط پرداختی بصورت شش ماهه تقسیم بندی میشود. به عبارت دیگر دوره بازپـــرداخت شامل 17-10 قسط مساوی شش ماهه میباشد. کلیه عملیات بانکی مربوط به اخذ اعتبار خارجی از جمله گشایش اعتبار اسنادی مربوط به وجوه پیش پرداخت و میان پرداخت و یا بازپرداخت اقساط مربوطه در زمان سررسید از طریق بانک عامل انجام میشود. جدول بازپرداخت که در حقیقت جدول پیش بینی بازپرداخت وجوه دریافتی و نشان دهنده نحوه و زمان دریافت و بازپرداخت وام و هزینه های مترتب بر وام دریافتی از جمله سود، هزینه مدیریت، هزینه تعهد و بیمه میباشد توسط بانک مرکزی تنظیم میگردد.

دی ان ان