ا

بوشهر در گذر تاریخ

بوشهر در گذر زمان از جمله مناطقی بوده است که همیشه مورد نظر پادشاهان ایران بوده است، این استان بدلیل موقعیت ژئوپولتیک و استراتژیک خود همیشه به عنوان یکی از مهمترین مناطق بندری ایران بوده است. سابقه سکونت در استان بوشهر به عهد عیلامی ها و تمدن بین النهرین بر می گردد. در اوایل هزاره دوم قبل از میلاد سلسله عیلامیان بر مناطقی از ایران از جمله بوشهر حکمفرمایی می کرد و در زمان اردشیر بابکان شهر رام اردشیر در دو فرسنگی شهر بوشهر بنا نهاده شد که خرابه های آن هم اکنون بنام ریشهر معروف است.

در زمان ساسانیان شهر بندری سیراف در نزدیکی کنگان به عنوان یکی از مهمترین بنادر تجاری ایرانِ آن دوران به شمار می رفته است. کشتیرانی و بازرگانی در سیراف آنچنان رونق داشته است که بازرگانان این سامان، با چین تجارت داشته و کشتیرانان سیرافی به اسپانیا و انگلستان نیز سفر داشته اند.

در مورد بندر بوشهر نیز باید گفت که دیرینه‌گی بافت تاریخی بوشهر، به دوره حکومت نادرشاه افشار بر می‌گردد که در آن هنگام با تأسیس پایگاه دریایی نادرشاه در خور شرقی بوشهر موسوم به خور نادری، بندر بوشهر از یک‌ روستای کوچک ماهیگیری به یک بندر مهم تبدیل گردید. «مادام دیولافوا» در سفر اول خود به بوشهر به کشتی‌هایی اشاره می‌کند که به احتمال قوی بازمانده کشتی‌های نادرشاه‌ بوده‌اند. ازآن تاریخ رونق و آبادانی آن ادامه یافت و در دوره زندیه به دلیل نزدیکی به پایتخت ایران در شیراز اهمیت این بندر دو چندان شد.

درسال 1254 انگلیسی‌ها به بهانه محاصره هرات توسط سپاه محمدشاه قاجار، شهر بوشهر و جزیره خارگ را به اشغال خود درآوردند که با مقاومت آیت الله شیخ حسن آل عصفور رو به رو شدند. با وقوع جنگ جهانی اول بوشهر بار دیگر شاهد جنگ و خونریزی شد و مردم این دیار با قامتی افراشته و به رهبری شهید رئیسعلی دلواری، شهید غضنفرالسلطنه برازجانی و زایرخضرخان دشتی و... سالها با استعمارگران نبرد کرده و جلوی پیشرفت آنها را گرفتند.

موقعیت جغرافیایی استان

استان بوشهر در جنوب غربی کشور و در فاصله 27 درجه و 17 دقیقه تا 30 درجه و 17 دقیقه عرض جغرافیایی و 50 دقیقه و 8 دقیقه تا 25 درجه و 58 دقیقه طول جغرافیایی واقع گردیده است. این استان از شمال به استان خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد، از جنوب به خلیج فارس و استان هرمزگان و از شرق به استان فارس و غرب نیز به خلیج فارس محدود می شود.

بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی کشور، استان بوشهر مشتمل بر 10 شهرستان، ۱۷ بخش، ۱۳ شهر، ۳۶ دهستان و ۷۰۶ آبادی دارای سکنه است. شهرستانهای استان بوشهر عبارتند از: بوشهر، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، دیلم، کنگان، عسلویه، جم  و گناوه.

استان بوشهر با 567/23167 کیلومتر مربع وسعت، در حدود 1.4 درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. شهرستان دشتستان با 6366.248 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین شهرستان استان و بوشهر با 1414.949 کیلومتر مربع وسعت به عنوان کوچکترین شهرستان استان محسوب می شوند. ضمناً استان بوشهر بابیش از 625 کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس بیشترین مرز مشترک آبی کشور با خلیج فارس راداراست.

آب و هوای استان

استان بوشهر در مجموع دارای اقلیمی گرم است که در بخش‌های ساحلی به صورت گرم و مرطوب و در بخش‌های داخلی استان به صورت گرم و خشک می‌باشد. استان بوشهر از استان های کم باران کشور است و مهمترین سیستم‌های موثر بر آن در فصل زمستان کم فشارهای مدیترانه‌ای و سودانی است و پرفشارهای شمالی، شمال غربی و سایر مراکز پرفشار نیز در طول فصل‌های سرد سال به گونه‌ای تعدیل یافته بر این استان تاثیر می‌گذارند.

در فصول گرم سال، کم فشار حرارتی مستقر بر روی صحرای عربستان، آفریقا و کویر ایران بر استان بوشهر تاثیر گذاشته و موجب افزایش دمای آن می‌شوند. در ماه های گرم سال، به ویژه در تابستان مرکز کم فشار هند یا مونسون نیز بصورت محدود و مقطعی بر استان بوشهر تاثیر می‌گذارد.

در فصل زمستان سیکلون‌های مدیترانه‌ای در مسیر حرکت خود در فلات ایران، استان بوشهر را نیز تحت پوشش قرار داده و بارندگی های کم و بیش ملایم و مداومی را در آن بوجود می‌آورند.

وضعیت فعلی اقتصاد استان بوشهر

 استان بوشهر به دلیل همجواری با خلیج فارس دارای موقعيت بسيار خاص و استراتژيكي در كشور مي باشد. در هر گوشه از استان، نعمات خداوندي بسيار، به وفور یافت می شود. اين استان با داشتن بيشترين مرز آبی با خليج فارس (حدود 712كيلومتر) زمينه استفاده از دريا را به هر نوع در خود داراست. وجود پالايشگاه گاز كنگان (جم)، با توليد روزانه بيش از 80 ميليون متر مكعب، جزيره خارگ عنوان بزرگترین پایانه صادرات نفت خاورمیانه و در كنار آن وجود مجتمع پتروشيمي خارگ با توليد روزانه بيش از 600 تن گوگرد و 5 تا 6 هزار تن انواع هيدرو كربونها، از دیگر قابلیتهای این استان می باشد. وجود ميدان گازي پارس جنوبی به عنوان بزرگترین مخزن یکپارچه گاز جهان، با 450 تریليون فوت مكعب، 8/6 % ذخائر گازي جهان و 33% كل ذخائر گازي ايران را به خود اختصاص داده که بهره برداري از اين ميدان، تحولي عظيم در صنعت گاز و پتروشيمي و صنایع جانبي، در كشور به وجود آورده و به همين علت، توجه همه جهانيان را به خود معطوف ساخته است. نيروگاه اتمي بوشهر نيز بعنوان يك پروژه مهم ملي محسوب گرديده كه اين مهم باعث مطرح شدن استان بوشهر در تمامي محافل اقتصادي، سياسي، اجتماعي و … در سطح جهان شده است.

علاوه بر آن استان بوشهر در زمينه هاي كشاورزي نيز فعال بوده و با دارا بودن بيش از 6 ميليون اصله نخل سالانه بیش از 130 هزار تن خرما تولید می کند. در زمينه توليد و پرورش ميگو نيز 60% كل ميگوي كشور در اين استان پرورش يافته كه از مرغوبترين انواع ميگو در جهان بشمار می رود و به اكثر كشورهاي جهان صادر مي شود. وجود صدها معدن طبيعي در این استان باعث شده كه توجه سرمایه گذاران را به بهره برداری از اين معادن خصوصا سيمان جلب كند. هم اكنون چندين پروژه كارخانه سيمان به دليل وجود مواد اوليه اين محصول دراستان در دست اجرا و يا در مرحله توليد قرار گرفته است. دسترسي آسان به دريا باعث شده ده ها بندر صيادي و تجاری كوچك و بزرگ در استان فعالانه در توسعه اقتصادي كشور نقش به سزائی داشته باشند.

 به همين دلیل است كه استان بوشهر، پایتخت اقتصادی ایران، نگین درخشان و افتخار جمهوری اسلامی ایران در توسعه اقتصادی و جذب سرمایه های خارجی است.

ویدئوهای استان بوشهر
معرفی بنادر استان بوشهر
جاذبه های گردشگری استان بوشهر (تصاویر زیبا)
جاذبه های گردشگری استان بوشهر (با صدای شاهین بهرام نژاد)
آشنایی با بنای باستانی گور دختر در استان بوشهر
خرمای استان بوشهر
دژ (کاروانسرای مشیرالملک) برازجان-استان بوشهر
دی ان ان