ا

مزیت های سرمایه گذاری در استان

استان بوشهر به لحاظ موقعیت ویژه جغرافیائی طبیعی از جمله ساحل طولانی، دسترسی به آب های آزاد بین المللی ، مجاورت با کشورهای حاشیه خلیج فارس، منابع غنی فرآورده های دریایی، امکانات مربوط به پرورش آبزیان بویژه میگو، وجود تأسیسات بندری مناسب، کشت وسیع نخیلات و تولید بیش از 130 هزار تن محصول خرما، ذخایر و منابع غنی نفت و گاز در پارس جنوبی (بزرگترین میدان گازی جهان)، وجود بزرگترین پایانه نفتی کشور در جزیره خارگ، پالایشگاه گاز فجر جم و پتروشیمی جزیره خارگ و ده ها واحد پالایشگاهی و پتروشیمی در حال احداث و وجود منابع غنی معدنی وجذابیت های گردشگری، از پتانسیل های اقتصادی و ثروت های طبیعی ارزشمندی برخوردار می باشد.

همچنین علاوه بر توانمندی‌های اقتصادی فوق، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به عنوان بستری مناسب جهت سرمایه گذاری در موقعیت جغرافیایی ممتاز به لحاظ نزدیکی به بازارهای هدف، مبادی صادرات و واردات کالاها و زیرساخت های صنعتی قرار دارد که مجموعه این عوامل زمینه ساز فرصت های برجسته و پربازده سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله صنایع بالا دست و پایین دست نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع انرژی بر، صنایع دریایی، صنایع فرآوری مواد معدنی، عمل آوری آبزیان، خرما و ... می باشد.

مزیتهای قانونی

1.      صدور گواهی مبداء توسط مدیریت منطقه

2.     امکان ترانزیت و صادرات مجدد برای کالاهای وارده به منطقه

3.     امکان ورود کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی به منطقه

4.     امکان مشارکت و سرمایه گذاری داخلی وخارجی

5.     متروکه نشدن کالا ( مهلت توقف کالای وارد شده به منطقه با تشخیص مدیریت منطقه است)

6.     صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله توسط مدیریت منطقه

7.     برخورداری از معافیت گمرکی برای ورودکالای ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده

8.     معافیت از پرداخت هرگونه عوارض برای ورود ماشین آلات خط تولید ، مواد اولیه و صدور محصولات کالاهای صادراتی

امکانات زیر بنایی منطقه

1.     امکان بهره مندی ازفرودگاه بین‌المللی بوشهر با داشتن پرواز روزانه به شهرهای داخلی و کشورهای حوزه خلیج فارس

2.     دسترسی بهامکانات بندری جهت تخلیه وبارگیری و پایانه های مسافربری دریایی با بهره گیری از کشتی های مجهز در زمینه حملبار و مسافر به کشورهای حوزه خلیج فارس

3.     جاده دسترسی به دریا و ایجاد اسکله اختصاصی جهت صادرات و واردات کالا

4.     بهره گیری و استفاده کامل از امکانات شهری نظیر هتل‌های مجهز و ...

5.     وجود تمام زیرساختهای اقتصادی نظیرآب،برق،تلفن و ... در منطقه

6.     پایین بودن هزینه انبار داری ونگهداری کالا در منطقه

7.     واگذاری زمین با نازلترین قیمت واقساط دراز مدت به متقاضیان سرمایه گذاری

8.     امکان ترانزیت هوایی ، دریایی و زمینی کالا

9.     دسترسی به انرژی گاز ارزان با توجه به نزدیکی منطقه به منابع عظیم انرژی

10.    امکانات حداث واحدهای صنعتی با برخورداری از معافیت های گمرکی برای واردات و صادرات قطعات و مواد اولیه کالاهای تولید شده

11.     بهرهمندی از ظرفیت هایمناسب در بخش های شیلات ونخیلات

12.    نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

سایر مزیت ها

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی

این منطقه در سال 1377 به منظور بهره برداری از ذخایر نفت و گاز حوزه پارس جنوبی تأسیس شد و از بدو شکل گیری تاکنون برنامه احداث 28 فاز پالایشگاهی و 25 مجتمع پتروشیمی، صنایع مختلط، صنایع دریایی، صنایع نیمه سنگین و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی برای استفاده از این حوزه طراحی و تدوین گردیده که بخش هایی از این برنامه اجرا و به مرحله بهره برداری رسیده است. ضمنا محدوده جغرافیایی به مساحت حدود سی هزار هکتار جهت اجرای طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی در محدوده شهرستانهای دیر، دشتی وتنگستان در نظر گرفته شده است که مراحل طراحی و اجرایی شدن آن در دست اقدام می باشد.

 

ارتباطات وامکانات زیربنایی

1.     دسترسی به آبراه های بین المللی،کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاور دور

2.     احداث اسکله جدید در منطقه پارس جنوبیبا طول 5/2 کیلومتر

3.     دسترسی به شبکه ارتباطیداخلی وبینالمللی

4.     امکان استفاده از بندرگاه جامع برایصدور انواع جامدات ومایعات (پتروشیمی وپایین دست) و محصولات جنبی

5.     برخورداری از نیروگاه مستقل 2000مگاواتی ، تجهیزات آب شیرین کن وسایر تأسیسات جنبی از جمله مرکز خدمات ستادیو گمرک

6.     فاصله کم و دسترسی مناسب به مناطقتوریستی وتفریحی کیش ، قشم ،شیراز و...

7.     برخورداری از شبکه مخابراتی بینالمللی مستقل جهت تسهیل در امر ارتباطات و انتقال دیتا و ...

 

تسهیلات قانونی :

1.     امکان ترانزیت و صدور مجدد کالا بااستفاده از تسهیلات مناطق ویژه اقتصادی

2.     تخفیفات مالیاتی 10 ساله برای کلیهسرمایه‌گذاری های صنعتی ، خدماتی ، مسکونی ، رفاهی و زیربنایی

3.     آزادی مشارکت سرمایه گذاری و مالکیتخارجی تا سقف 100 درصد

4.     معافیت از پرداخت هرگونه حقوق گمرکی وسود بازرگانی برای واردات مواد اولیه ، ماشین آلات و قطعات یدکی

5.     برخورداری از معافیت گمرکی برای ورودمحصولات ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده

6.     صدور سهل رویداد برای اتباع خارجی

7.     تضمین کامل سرمایه خارجی و خرید بخشیاز محصولات یا خدمات

8.     آزادی کامل ورود و خروج سرمایه

9.     فروش و اجاره زمین به شرط تملیک بهسرمایه گذاران داخلی و اجاره به سرمایه گذاران خارجی

 

منطقه ویژه اقتصادی شمال استان

این منطقه در محدوده شهرستان دیلم ودر مجاورت مناطق نفتی بهرگان ، سیامکان و گوره با رویکرد نفت و گاز مستقر خواهد شد.

 

شهرک ها و نواحی صنعتی

شهرک صنعتی مکانی است دارای حدود ومساحت معین برای استقرار مجموعه ای از واحدهای صنعتی ، پژوهشی و فن آوری ، خدمات وپشتیبانی که تمام یا پاره ای از امکانات زیر بنایی و خدمات ضروری را
با توجه به نوع صنعت و وسعت شهرک وترکیب فعالیت های آن در اختیار واحدهای مذکور قرار می دهد . یکی از امتیازات مهماستقرار واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی صدور دفترچه قرارداد از سوی شرکت برایمتقاضیان می باشد . این دفترچه بر اساس مصوبه هیأت وزیران همردیف اسناد رسمیپذیرفته شده و کلیه بانک ها موظفند تسهیلات اعتباری و حقوقی مربوط به اسناد رسمیرا در خصوص قراردادهای مزبور
اعمال نمایند.

در حال حاضر 11 شهرک و 8 ناحیه صنعتیدر کلیه شهرستان های استان با مساحتی بالغ بر 2000 هکتار وجود دارد که در 8 شهرک وهمه نواحی صنعتی زمین صنعتی با کلیه زیرساخت‌ها و امکانات آماده واگذاری زمین می‌باشد .


مزایای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی:

·        متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی نیاز بهکسب مجوز جداگانه از ادارات متعدد نداشته و اینگونه مجوزها در زمان تأسیس شهرک هایصنعتی از دستگاه های ذیربط اخذ می گردد .

·        شهرک های صنعتی از قانون شهرداری هامستثنی می باشند .

·        صدور مجوزهای احداث ساختمان و پایانکار در محدوده اختیارات شرکت شهرک های صنعتی است و در کوتاه ترین زمان ممکن و بهصورت رایگان انجام می گیرد .

·        هزینه های سرمایه‌گذاری بدلیل استفادهاز خدمات مشترک سازماندهی شده از جمله آب ، برق ، تلفن ، گاز و تصفیه خانه فاضلابو مخابرات کاهش می یابد .

·        امکان اجرا و یا خرید سالن های آمادهبرای تسریع در بهره برداری از واحد تولیدی .

·        همجواری واحدهای صنعتی همگن در شهرکهای صنعتی .

·        صدور اسناد مالکیت تفکیکی رسمی برایواحدهای مستقر در شهرک های صنعتی و امکان ترهین سندهای مذکور جهت دریافت تسهیلاتبانکی .

·        برخورداری از مشوق های سرمایه گذاریمانند دریافت اقساطی هزینه های حق انتفاع و تخصیص زمین ، بخشودگی اقساط و معافیتهای مالیات

 

منابع نفت و گاز :

استان بوشهر از نظر تولید گاز سبک بهتنهایی71/37 درصد از گاز سبک کشور را از طریق پالایشگاه ولیعصر تولید می کند که باتولیدی معادل2/75 میلیون متر مکعب در روز حائز رتبه اول می باشد.
میادین مستقل گاز طبیعی در مناطق خشکیعبارتند از نار ، کنگان ، کوه مند و عسلویه که سهم استان از میادین خشکی 35 درصدمی‌باشد و میادین مستقل گاز طبیعی در مناطق خشکی استان بوشهر با ذخیره ای معادل10677 میلیارد متر مکعب گاز در میدان گازی پارس جنوبی و پارس شمالی ،85 درصد ذخایردریایی گاز طبیعی کشور را در خود جای داده است.

استان بوشهر با داشتن 11 میدان نفتیدر محدوده خشکی رتبه دوم را از لحاظ تعداد میادین نفتی در مناطق خشکی به خوداختصاص داده است . همچنین میزان تولید نفت خام فلات قاره حوزه عملیاتی بوشهر
معادل 71 درصد از مجموع تولیدات مناطقفلات قاره کشور و میزان تولید انباشتی این مناطق نیز
معادل 57 درصد کل کشور می باشد .

منابع معدنی :

ظرفیت شناخته شده معادن استان برحسبذخایر قطعی 2072 میلیون تن و بر حسب ذخایر احتمالی 4352 میلیون تن برآورد شده است. همچنین استان بوشهر با موقعیت مناسب ساحلی و نزدیکی منابع معدنی به ساحل ازپتانسیل های بالایی برای صدور مواد معدنی فرآوری شده و خام برخوردار است .

قابلیتهای سرمایه گذاری در استان بوشهر

الف ) بخش صنعت

1-    صنایع نفت و گاز:

با توجه به ظرفیت های مطلوب بخش نفت وگاز ، پالایشگاه گاز جم ، مجتمع پتروشیمی خارک ، طرح در دست اجرای گاز پارس جنوبیو سرمایه‌گذاری‌های عظیم صورت گرفته در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و بهرهبرداری از حوزه گازی پارس شمالی و امکان دسترسی آسان و ارزان انرژی گاز و پتروشیمیفرصت های سرمایه گذاری ممتازی در زمینه ایجاد صنایع پایین دستی نفت وگاز ، صنایعپتروشیمی و صنایع انرژی بر مانند صنایع فولاد و آلومینیوم در مقیاس های مختلف درمنطقه امکان پذیر است .


در حال حاضر در پتروشیمی خارک محصولاتی از قبیل گوگرد ، پروپان ، بوتان ، پنتان و متانول تولید می شود و درآینده تولید مایعات گازی نیز آغاز خواهد شد . این محصولات در تولید حلال ها ،الیاف ، استات سلولز ، ونیل استات کاربرد دارند .از طرف دیگر با بهره برداری از طرح‌هایپتروشیمی امکان تولید محصولاتی از قبیل MTBE پلی ایزوبوتیلن ، متیل متا کریلات ،آلکیل بنزن که در فرمولاسیون مواد شوینده کاربرد دارند ،PE هاو پلی استایرن و در مجموع بیش از 200 محصول وابسته به پتروشیمی در استان وجود دارد

2-    صنایع دریایی:

وجود میادین عظیم نفت و گاز در استانباعث گردیده تا صنایع دریایی به عنوان یک امکان بالقوه در زمینه صنعت ساخت سکوها وسازه های دریایی مطرح گردد. سرمایه گذاری در این صنعت می تواندباعث توسعه فعالیت هایی نظیر قطعه سازی ( ریخته گری و تراشکاری ) ، تولید پروفیلآلومنیوم ، تولید ادوات صید ، تولید فولادهای کشتی سازی ، تولید رزین و سایر صنایعمرتبط گردد .


شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) نیزبه عنوان یک امکان بالفعل استان در زمینه ساخت و تعمیر شناور و ساخت سکو و سازههای دریایی مطرح بوده و در حال حاضر دارای کارگاه ها و کارخانجات مختلفی از جملهکارخانه کشتی سازی وکارخانه سکوسازی می باشد.

علاوه بر این بیش از 30 واحد تولیدشناورهای فایبر گلاس و چوبی نیز در استان در حال فعالیت می باشد . با توجه بهظرفیت‌های بزرگ استان در زمینه صنایع دریایی ، یک شهرک تخصصی صنایع دریایی بهمنظور ساماندهی مطلوب تر صنایع مورد بحث در استان عملیاتی گردیده است .

3-    صنایع معدنی و کانی غیر فلزی:

استان بوشهر از لحاظ میزان استخراجمواد معدنی رتبه ششم را در کشور دارا است. در حال حاضر چند واحد عمده فرآوریمواد معدنی با ایجاد اسکله های اختصاصی در امر صادرات مصالح تولیدی معدنی فعالیتدارند. با توجه به مزیت های نسبی استان در زمینه صادرات مواد معدنی و از طرفیتقاضای بالای این نوع محصولات در بازار کشورهای حوزه خلیج فارس ، انجام سرمایهگذاری های بیشتر در این بخش و در زمینه ایجاد واحدهای تولیدی سیمان ،کلینکر ،فرآوری آهک ، آهک اسفنجی ، فرآورده های نمک ، فرآوری سولفات استرانسیم ، کائولن ،نمک های فلزکروم ، آجر ماسه آهکی اقتصادی می باشد.

ب ) بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی :

بیش از 60 هزار هکتار از اراضی استان مستعدپرورش میگو شناخته شده است که با بهره برداری کامل از این طرح ها امکان تولید 84هزار تن میگوی پرورشی در استان فراهم خواهد شد . با توجه به حجم قابل توجه تولید وصید میگو و ماهی در استان ایجاد حلقه های تولید و فرآوری آبزیان یکی از زمینه هایمهم سرمایه گذاری در استان محسوب می شود.

از جمله مزیت‌های استان در زمینهمحصولات زراعی امکان کشت خارج از فصل گوجه فرنگی است . همچنین در راستای سیاست هایدولت در زمینه بهره برداری بهینه از منابع آب با توسعه کشت گلخانه‌ای ، سرمایه‌گذاری‌در این زمینه مورد حمایت و تأکید می باشد.

استان بوشهر 14 درصد سطح زیرکشت وتولید خرمای کشور را به خود اختصاص داده است. این استان
در حال حاضر با بیش از 6 میلیون اصلهدرخت خرما و تولید 130 هزار تن خرما در سال 14 درصد تولید خرمای ایران را دارا میباشد. بیشترین میزان خرما به ترتیب در شهرستان های دشتستان ، تنگستان و دشتی
به عمل می آید که به دلیل امکان تولیدفرآورده های متنوع ازخرما ( شیره ، قند مایع ، سرکه ، الکل ) و نیز بازارهای صنایعتبدیلی و تکمیلی آن از جمله تولید نئوپان از فرصت های برجسته سرمایه‌گذاری دراستان محسوب می شود .

ج ) بخش گردشگری :

استان بوشهر با دارا بودن سواحلطولانی، جزایر متعدد توریستی ، جاذبه های طبیعی متنوع بویژه پارک ملی نای بند ،مناطق حفاظت شده مند و حله و جاذبه های تاریخی ، از پتانسیل های بسیار بالایی درزمینه توسعه صنعت گردشگری ، ایجاد مجتمع های توریستی ، تفریحی ، دهکده های گردشگری، پارک های دریایی و ... برخوردار است.

منطقه نمونه گردشگری لیان و جزیرهعباسک در مرکز استان به ترتیب با مساحت 700 و 1400هکتار به دلیل مجاورت با ساحل وبرخورداری از چشم اندازهای منحصر به فرد از مهمترین مکان های سرمایه گذاری
در حوزه گردشگری محسوب می شوند . کلیهزیر ساخت های مورد نیاز منطقه نمونه گردشگری لیان شامل راه دسترسی مناسب ، آب وبرق تکمیل گردیده و در حال بهره برداری است.

د) بخش انبوه سازی مسکن :

مناطق مختلف استان بوشهر طی سال هایاخیر با گسترش قابل توجه تقاضا در بخش مسکن مواجه
گردیده است . در مناطق عملیاتی حوزهگازی پارس جنوبی به دلیل حضور حجم قابل توجه نیروی کار داخلی و خارجی که در مراحلمختلف ساخت و راه اندازی پروژه ها حضور دارند ، جهت اسکان جمعیت احداث شهر جدیدسیراف در دستور کار قرار و مطالعات و طراحی‌های مرتبط صورت گرفته است . همچنین
در مجاورت مناطق عملیاتی پارس شمالی و130 هکتار اراضی واقع در بندر بوشهر قابلیت ویژه جهت
سرمایه گذاری در بخش مسکونی- تجاریبرخوردار است. در این رابطه حذف هزینه زمین در قیمت
تمام شده مسکن در قالب واگذاری زمینبه صورت اجاره از جمله سیاست‌های حمایتی ویژه دولت در بخش مسکن است .

 

قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی

براساس قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی مصوب سال 2002 میلادی مجلس شورای اسلامی،کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی ، شرکت ها ، مؤسسات و سازمان های بین المللی و همچنین اشخاص حقیقی و یاحقوقی ایرانی دارای سرمایه با منشاء خارجی می توانند طبق مقررات قانون مذکور
در جمهوری اسلامی ایران مبادرت بهسرمایه گذاری نموده و از مزایای قانون برخوردار شوند.

نکات مهم در مورد سرمایه گذاری خارجی

·        سرمایه گذاری خارجی در ایران درچارچوب کلیه روش های مشارکت حقوقی به صورت
سرمایه گذاری مستقیم و یا ترتیبات قراردادی شامل انواع روش های مشارکت مدنی ، بیعمتقابل ، ساخت ، بهره برداری و واگذاری صورت می گیرد .

·        سرمایه گذار خارجی می تواند سرمایه خود را در قبال خطرات غیر تجاری ( سیاسی ) نزد مؤسسه بیمه سرمایه گذاری کشور متبوع خود بیمه نماید .

·        واگذاری زمین جهت اجرای پروژه به شرکت خارجی ، در چهارچوب قوانین تجارت ایران با ثبت در یکی از ادارات ثبت اسناد و املاک کشور امکان پذیر می باشد.

·        در مورد سرمایه گذاری مستقیم خارجی و سایرروش های سرمایه گذاری که مشمول قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی می گردند ،پذیرش ریسک اقتصادی سرمایه گذاری به عهده سرمایه گذار بوده و تضمین های دولتجمهوری اسلامی ایران شامل موارد موجود در قانون سرمایه گذاری است .

·        پرداخت حق لیسانس یا رویالیتی به شرکتهای سرمایه گذار خارجی مجاز می باشد .

·        انجام صادرات بدون سپردن تعهد برایبازگشت ارز حاصله به کشور ممکن می باشد .

·        نگهداری ارز حاصل از صادرات در خارجاز کشور امکان پذیر است .

·        ارجاع اختلافات به محاکم داخلی یاخارجی یا به مراجع داوری بین المللی بین سرمایه گذاران ایرانی و خارجی تابع توافقبین سرمایه گذاران می باشد. ( رجوع به سایت سازمان سرمایه گذاری و
کمک های اقتصادی و فنی ایران)

معافیت های مالیاتی

·        صد در صد درآمد مشمول مالیات کلیهواحدهای تولیدی و معدنی که در مناطق محروم مستقر
می باشند ، به مدت ده سال از معافیت مالیاتی برخوردار است .

·        صد در صد درآمد حاصل از صادرا تمحصولات ساخته شده صنعتی ،کشاورزی ، صنایع تبدیلی و تکمیلی و پنجاه درصد درآمدحاصل از صادرات سایر کالاهای غیر نفتی از پرداخت مالیات معاف است .

·        آن قسمت از سود ابرازی شرکت هایتعاونی و خصوصی که برای بازسازی ، توسعه ، نوسازی و یا تکمیل واحدهای صنعتی ومعدنی موجود و یا ایجاد واحدهای صنعتی و معدنی جدید در آن سال مصرف گردد ، از 50درصد مالیات متعلقه معاف است( ماده 138 ق. م.م).

·        درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلفکه به صورت ترانزیت به ایران وارد شده یا می شوند و بدون تغییر در ماهیت یا انجامکاری بر روی آن صادر می شوند از شمول مالیات معاف است .

·        درآمد حاصل از کلیه فعا لیت هایکشاورزی ، دامپروری ، دامداری ، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور ، صیادی وماهیگیری ، احیای مرتع و جنگل ها و باغات و اشجار و نخیلات بدون محدودیت زمانی ازپرداخت مالیات معاف می باشند( ماده 81 ق. م.م).

دی ان ان