ا
طرح پرورش قارچ شاه صدف
مدیریت

طرح پرورش قارچ شاه صدف

مراحل پرورش قارچ شاه صدف

۱- روز۱ تا ۳۰ :قرار گيري كيسه ها يا بطريهاي بستركشت آماده در سالن با دماي ۲ ±۴۲ درجه سلسيوس.
۲- روز۳۱: اسكرچينگ يا خراشيدن سطح بستركشت (بسته به روش كشت).
۳- روز۳۶ تا ۳۸ :مرحله تشكيل پين ها كه در اين مرحله ضمن كاهش دما به ۱۶تا ۱۸درجه سانتيگراد براي شـوك
دمايي،۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لوكس نوري به مدت ۸ ساعت در روز نياز بوده و رطوبت نسبي ۸۵ تا ۸۷ درصد مي باشد.
۴- روز ۴۶ تا ۴۸:برداشت، سورت، بسته بندي، سرد كردن و توزيع.
۵- روز ۴۹تا ۵۰ : ضدعفوني و تخليه سالن پرورش

وضعیت تولید قارچ شاه صدفی

در حال حاضر حداقل ۵ گونه قارچ خوراکی در دنیا بصورت صنعتی و تجاری تولید می‌شوند که ۸۵ درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. از این میزان ۳۰ درصد قارچ دکمه‌ای، ۲۷ درصد قارچ‌های خانواده شاه صدف، ۱۷ درصد قارچ شیتاکه و ۲۶ درصد دیگر نیز مربوط به سایر قارچ‌ها است. وضعیت تولید قارچ به گونه‌ای دیگر است، مقدار تولید قارچ در ایران طبق آمار ارائه‌شده توسط فائو ،حدود ۱۵۰ هزار تن قارچ در سال بوده است، این در حالی است که بیش از ۹۵ درصد این تولید مربوط به قارچ دکمه‌ای بوده و مابقی به قارچ‌های خوراکی صدفی اختصاص دارد.

سيستم هاي كشت قارچ شاه صدف

نحوه كشت و سالن داري در قارچ شاه صدف به دو صورت كلي انجام ميشود: (۱سيستم كشت درون كيسـه هـاي پلاستيكي (۲سيستم كشت درون بطريهاي پلاستيكي

كشت درون كيسه هاي پلاستيكي

– مرسوم ترين روش كشت قارچ ارينجي است. كيسه هايي از جنس پلياتيلن و يا پليپروپيلن )به وزن ۰/۵تا ۳ كيلوگرم بستركشت در هر كيسه( با يك درپوش فيلتري براي جلوگيري از ورود آلودگي ها به بستركشت، در اين روش استفاده ميشوند. طبقات كشت در اين روش به صورت عمودي بوده و كيسه هاي كشت به گونهاي در اين طبقات قرار ميگيرند تا قارچها از راست و يا چپ طبقه كشت، توليد و برداشت گردند. اين روش توليد بيشترين مقدار صرفهجويي از فضاي سالن را به همراه خواهد داشت و در نتيجه راندمان استفاده از هر سالن كشت در شرايط يكسان از روشهاي ديگر بالاتر خواهد بود. اين روش توليد ميتواند به صورت يك طرفه و يا دو طرفه انجام پذيرد. در روش دو طرفه فقط يك رديف بستركشت چيده شده و از سر و انتهاي كيسه پلاستيكي امكان ايجاد قارچ شاه صدف وجود خواهد داشت. اما در روش دو طرفه، دو رديف كشت به موازات يكديگر در سالن كشت قرار داده ميشوند و تنها از سر كيسه پلاستيكي اقدام به برداشت محصول قارچ شاه صدف ميشود.

سيستم كشت درون بطري پلاستيكي


در كشورهايي كه توليد اين قارچ به صورت كاملاً مكانيزه انجام ميشود مانند ژاپن، كرهجنوبي، چين، ايالات متحده و كانادا، اين روش براي توليد قارچ شاه صدف استفاده ميگردد (چانگ، .۲۰۰۸). در اين روش، براي توليد قارچ شاه صدف از بطريهايي از جنس پلي پروپيلن به حجم ۸۵۰-۱۰۵۰ميلي ليتري استفاده ميشود. اين روش كشت در تمام مراحل توليد به جز مرحله برداشت ميوه بصورت مكانيزه انجام ميشود. عموما در اين روش پس از سفيد شدن بستركشت با ميسليوم قارچ ارينجي، درپوش مخصوص بطري هاي كشت برداشته شده و سطح بالايي بستركشت براي يكنواختي بهتر در توليد، خراش دهي ميشود. در نهايت محصول برداشت شده به دو صورت بسته بندي شده و يا فلهاي به فروش ميرسد.

مراحل رشد و توليد قارچ شاه صدف

مراحل توليد قارچ شاه صدف شامل دو مرحله “رشد” و “توليد قارچ” است. اين مراحل در ادامه توضيح داده خواهد شد. قارچ خوراكي- دارويي شاه صدف براي توليد نياز به ۵۰۰- ۱۰۰۰لوكس نور دارد كه براي توليد قارچ با كيفيت ضروري ميباشد. براي كاهش هزينهها ميتوان از نوارهاي LED و يا SMD كه با مصرف برق بسيار پايين لوكس مناسب نوري را توليد ميكنند، بهره برد.

مطلب قبلی طرح تولید و بسته بندی پودر گوجه فرنگی
مطلب بعدی طرح تولید کیسه هاي اسپتیک
Print
7626 رتبه بندی این مطلب:
3/2

x
دی ان ان