ا
طرح تولید کیسه هاي اسپتیک

طرح تولید کیسه هاي اسپتیک

  بسته بندي اسپتیک شیوه جدیدي براي نگهداري محصولات غذایی دراز مدت زمان طولانی و خارج از یخچال است که تا زمان باز کردن بسته تازگی محصول را حفظ خواهد کرد. زمانی که براي اولین بار شیر و آبمیوه به شیوه اسپتیک در قفسه ها و یخچال هاي مغازه ها عرضه شد با عدم اطمینان مصرف کنندگان رو به رو گردید.
در واقع موادغذایی که در داخل بسته هاي اسپتیک پر می شوند هیچ نیازي به افزودن مواد نگهدارنده ندارند. چرا که در این روش با ماندگاري طولانی، محصولات لبنی مایع را در دماي ۱۳۷ درجه سانتیگراد و به مدت ۴ ثانیه حرارت داده و بلافاصله در بسته استریل پر می کنند. آبمیوه (محصولات با اسید بالا) را نیز در دماي ۸۰ تا ۹۵ درجه به مدت ۱۵ الی ۳۰ ثانیه حرارت می دهند و سپس به صورت اسپتیک پر می کنند. هر دو روش به گونه اي طراحی شده است که تنها مقدار بسیار کمی از ویتامین ها و املاح معدنی از بین می روند. این فرآیند ها زمان نگهداري محصول را به مدت چندین ماه خارج از محیط یخچال افزایش می دهد. پس از باز شدن بسته محصول می بایستی در یخچال نگهداري شود.
در روش دیگر که براي ماندگاري کوتاه مدت است محصولات لبنی مایع (شیر) را در دماي ۷۲ درجه سانتیگراد و به مدت ۱۵ ثانیه حرارت داده تا میکروب هاي بیماري زاي موجود در آن از بین برود. این فرآیند زمان نگهداري محصول را به مدت یک هفته در یخچال افزایش می دهد. مواد غذایی با بسته بندي اسپتیک در مقایسه با کنسرو ها و یا مواد غذایی پاستوریزه که فرآیند حرارتی آنها در دماي بالا و مدت زمان طولانی انجام شده است از طعم و رنگ به مراتب بهتري برخوردارند، چرا که اثرات جانبی بسته بندي با قوطی که نتیجه واکنش اکسیژن با فلزاست را ندارد.
امروزه در بازارهاي جهانی به جز بسته هاي معمولی می توان انواع بسته هاي اسپتیک را در اندازه و شکلهاي مختلف با دربهایی که قابلیت باز و بسته شدن آسان را دارند یافت. در حال حاضر تنوع بسیاري در بسته هاي اسپتیک وجود دارد و در کشورهاي مختلف جهان محصولاتی چون شیر، خامه، آبمیوه، سوپ و رب گوجه فرنگی، انواع دسر، شربت، نوشیدنی هایی که سویا تهیه می شوند و همچنین نوشیدنی هایی که مکمل غذایی به شمار رفته و انرژي زا هستند و حتی تخم مرغ مایع در بسته هاي اسپتیک عرضه می شوند.

سيستم هاي بسته بندي اسپتك

الف- فرايند مارتين دول كه درسال ۱۹۴۰ در امريكا پيشنهاد گرديد.

– استفاده از بخار فوق اشباع براي استريل كردن ظروف فلزي وحرارت دادن سريع ماده غذايي مايع وسرد كردن آن در مبدلهاي حرارتي لوله اي
– دوخت ظروف در يك بخار اتمسفر انجام ميگيرد
– براي فراورده هايي نظير انواع سوپها، سسهاي مخصوص و فراورده هاي لبني

ب- فرايند لولينجرو رجز كه در سال ۱۹۶۰ در كشور سوئيس پيشنهاد گرديد است.
سيستمي كه بر كاربرد آب اكسيژنه و خاصيت ضدعفوني كنندگي آن پايه ريزي شده از جمله ماشين هاي
FFS تتراپك كه تترابريك نيز ناميده ميشود.

 

مزاياي بسته بندي کیسه های اسپتيك

۱- افزايش زمان ماندگاري مواد غذايي (دماي بالاو زمان كم)
۲- انواع مختلف مواد و ظروف بسته بسته بندي در ابعاد مختلف
۳- انتقال حدادتي بالا

معايب بسته بندي اسپتيك

۱- هزينه بالا
۲- عموما جهت مايعات مناسب است
۳- ظرفيت اين سيستم پايين است

مواد تشکیل دهنده بسته بندی کیسه های اسپتیک

ساختار مكانيكي پاكت به گونه‌اي است كه مي‌تواند از ورود ميكروارگانيزم‌ها، نور، گاز يا بخار جلوگيري نمايد. این بسته بندی جعبه شکل لایه ای از سه ماده است : کاغذ مقوایی باکیفیت بالا ، پلی اتیلن که هردو به وسیله هیدروژن پراکسید و یا حرارت استریل می شود و آلومینیوم که با بخار داغ استریل می شود. کاغذ (۷۰ درصد ) سختی ، استحکام و شکل آجری مناسب بسته بندی را ایجاد می کند. پلی اتیلن (۲۴ درصد ) داخلی ترین لایه است که درز بندی بسته رامحکم می کند و یک پوشش محافظ روی لایه خارجی است که آن را خشک نگه می دارد در واقع براي جلوگيري از نشت بسته‌ها و ايجاد سدي در مقابل نفوذ ميكروارگانيزم‌ها. آلومینیوم ( ۶ درصد ) یک لایه عایق در مقابل نور و اکسیژن طعم‌هاي بد و ناخواسته‌ تشکیل می دهد. این لایه فوق العاده نازک به خنک شدن و جلوگیری از فساد بدون استفاده از نگهدارنده ها کمک می کند

 

فرآیند تولید کیسه های اسپتیک

فرآیند اسپتیک، فرآیندی است که در آن یک محصول اسپتیک (معمولا غذا ویا مواد دارویی ) در یک کیسه استریل، به روشی استرلیزه، بسته‌بندی می‌شود. نگهداری مواد غذایی به شیوه اسپتیک، کمک می‌کند تا زمانیکه درب محصول باز نشده محصولات غذایی بدون مواد نگهدارنده، به مدت طولانی نگهداری شوند، تغییر مزه، بو و رنگ مشاهده نشود. علاوه بر آن نیاز به فریز کردن را نیز محدود می‌کند. شرکت آسیا پلاستیک هوپاد اولین تولید کننده کیسه های اسپتیک در ایران است. ظرفیت کیسه های مذبور ۲۲۰ لیتر بوده و جهت نگهداری انواع مواد غذایی و دارویی مثل رب گوجه فرنگی، انواع نوشیدنی ها و امولسیون های شیمیایی و دارویی، مناسب است.

تولید کیسه هاي اسپتیک شامل سه مرحله کلی می باشد.
الف- تولید فیلم پلاستیکی کیسه اسپتیک که به صورت رول می باشد
ب- فرآیند یا نحوه استریل کردن
ج- پرکردن کیسه اسپتیک با مواد غذایی

براي تهیه کیسه هاي اسپتیک ابتدا کیسه ها به صورت رول تولید شده که براي تهیه این رول از تکنولوژي -Chill Roll Casting استفاده می گردد. سپس با استفاده از دستگاه هاي مخصوص با توجه به نوع مواد بسته بندي استریل شده و آماده پر شدن با مواد غذایی می شود. براي تهیه کیسه هاي پلاستیکی مورد استفاده در بسته بندي هاي اسپتیک ابتدا خوراك واحد که پلی پروپیلن می باشد با ضایعات برگشتی از خط تولید مخلوط شده و به اکسترودر فرستاده می شوند . درصد ترکیب خوراك با جریان برگشتی به ترتیب حدود ۹۴به ۶درصد می باشد. براي جلوگیري از ذوب شدن زود هنگام پلی پروپیلن بخش خوراك دهی خط تولید، توسط آب خنک می شود. چنانچه این بخش خنک نشود باعث اتصال پلیمرها به همدیگر و تشکیل زنجیره و در نهایت گرفتگی این قسمت خواهد شد . براي خنک نگه داشتن اکسترودر، یک چرخه آب خنک کننده تعبیه شده است. در داخل اکسترودر عملیات ذوب پلیمر انجام می شود، دما در این قسمت حدود ۲۰۰درجه سانتیگراد می باشد. بعد از اینکه پلیمر ذوب شد، از بخش غربال و تنظیم عبور کرده و توسط لوله هاي اتصال به ابتداي ماتریس هدایت می شوند . هیچگونه تجهیزات کششی در این خط وجود ندارد . باز شدن قالب براي تولید فیلم با ضخامت ۱میلی متري کنترل می شود . تنظیم سوراخ ماتریس باید به صورتی انجام گیرد که از متورم شدن فیلم بعد از خروج از قالب جلوگیري شود . بعد از اینکه پلیمر مذاب از قالب خارج شد، از روي رول هاي مخصوص که اغلب از جنس کرم می باشند عبور داده می شوند. این رول ها از داخل توسط آب ۴درجه سانتیگراد خنک می شود . جریان کوچک هوا که توسط برش هوایی تولید می شوند . از دو لحاظ حائز اهمیت می باشند . اولاً براي خنک کردن فیلم مؤثر می باشند و در ثانی از چسبیدن فیلم به سطح رول ها جلوگیري می کند. در اولین رول دماي فیلم به حدود ۳۰درجه سانتیگراد می رسد و در مرحله بعد در رول دوم این دما به ۱۰درجه سانتیگراد کاهش می یابد. این رول ها توسط آب چیلر از داخل سرد می شوند. یکنواختی دما در رول مسئله بسیار مهمی می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. این امر توسط چرخش آب سرد با دبی بالا و دماي پائین محقق می گردد. در نهایت اندازه گیري و عملیات نهایی روي فیلم انجام می شود . این عملیات شامل خالی کردن بارهاي الکتریکی از رول و در مراحل بعد جداکردن کناره هاي فیلم و برگردان آن به اکسترودر و… می باشد .

فرآیند استریل کردن در تولید کیسه هاي اسپتیک شامل موارد زیر است:
۱- استریل کردن محصول قبل از پر کردن
۲- ضد عفونی کردن یا استریل کردن مواد بسته بندي و ظروف قبل از پر کردن
۳- ضد عفونی کردن تاسیسات اسپتیک قبل از شروع فرآیند شامل خط تولید کیسه ، دستگاه پرکننده و منطقه قرار گرفتن دستگاه هاي تولید کیسه هاي اسپتیک
۴- جهت تولید این کیسه ها باید تمام ورودي هاي سیستم مانند هوا ، گازها ، آب و.. استریل شده باشد

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کیسه های اسپتیک

متداول‌تربن طبقه‌بندی و دسته‌بندی در فعالیت‌های اقتصادی همان تقسیم‌بندی آیسیک است. تقسیم‌بندی ‌آیسیک طبق تعریف عبارت است از: ‌طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی. این دسته‌بندی باتوجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هریک کدهایی دو، ‌چهار و هشت رقمی اختصاص داده می‌شود. کدآیسیک مرتبط با تولید کیسه های اسپتیک به شرح ذیل است.

۱٫ کد آیسیک نام کالا کیسه بدون بافت پلاستیکی چند لایه اسپتیک از پلی اتیلن و پلی آمید و پلی استر: ۲۵۲۰۵۱۲۷۱۶
۲٫ کد آیسیک نام کالا انواع کیسه های پلاستیکی : ۲۵۲۰۱۵۱۱

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید وضعیت واحد های فعال تولید کیسه های اسپتیک

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : – نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۵ میلیارد تومان
ارزش ماشين آلات و تجهيزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

مطلب قبلی طرح پرورش قارچ شاه صدف
مطلب بعدی طرح تولید سقف های کاذب آلومینیومی
Print
7131 رتبه بندی این مطلب:
3/0

x
دی ان ان