ا
طرح تولید سقف های کاذب آلومینیومی

طرح تولید سقف های کاذب آلومینیومی

ساختمان‌سازی و صنایع وابسته به آن یکی از پرکارترین و سودآورترین صنایع در دنیا به شمار می‌آید که هر روز و هر لحظه هم رو به پیشرفت و توسعه است، مصالح سنتی کنار رفته و امروزه مصالح صنعتی جدید با بهره‌وری بالا و درصد آسیب‌پذیری کمتری تولید می‌شوند. از طرفی استفاده هرچه بهتر و اصولی‌تر از منابع طبیعی با درصد آسیب کمتر به محیط‌زیست و در نظر گرفتن حقوق نسل‌های آینده موجب شده تولیدکنندگان صنعت ساختمان در ابداع مصالح جدید تمامی کوشش خود را به‌کار گیرند و هر روز بیش از پیش مصالح بهتر با کارایی و کیفیت جدیدتر را به دست مشتری برسانند.

در این بین استفاده از سقف‌های کاذب نزدیک به دودهه است که رواج بسیاری یافته است، در واقع امروزه سقف‌های کاذب تبدیل به یکی از رشته‌های مهم صنایع ساختمانی شده است که همچنان هم در حال پیشرفت و توجه هرچه بیشتر طراحان و تولیدکنندگان است. این نوع سقف‌ها به اسکلت ساختمان متصل می‌شوند و بار آنها روی سازه اصلی ساختمان پیاده می‌شود، به شکلی که یک فضای خالی بین سقف در نظر گرفته می‌شود و بخش زیرین سازه اصلی ایجاد می‌شود.

سقف‌های کاذب یکی از انواع پیشرفت‌ها در صنایع ساختمان بوده که کمک بسیار زیادی به نما، زیبایی و همچنین استقامت و سبکی ساختمان‌ها کرده است، این سقف‌ها به اشکال متفاوت در می‌آیند و با استفاده از انواع مصالح سبک هم توانایی به‌کارگیری دارند. مهم‌ترین این مصالح می‌تواند چوبی، گچی، پی وی سی، فلزهای رنگی، آلومینیوم، شیشه، آهن و کامپوزیت باشد. اما گزارش امروز درخصوص سقف‌های کاذب آلومینیومی است که دارای قابلیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در کشور است.

مزیت‌های سرمایه‌گذاری طرح تولید سقف‌های کاذب آلومینیومی

کارشناسان این حوزه معتقدند استفاده از انواع سقف‌های کاذب به‌خصوص سقف‌های کاذب آلومینیومی دارای مزیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاران است. ازجمله این مزیت‌ها می‌توان به مواردی چون توانایی به‌کارگیری عایق حرارتی در سقف و درز‌بندی بسیار کامل و دقیق برای جلوگیری از تبادل دما اشاره کرد که این مزیت می‌تواند برای جلوگیری از تبادل هوای درون محیط با محیط بیرونی و کاهش مصرف انرژی در ساختمان مورد توجه بسیاری از افراد قرار گیرد.

همچنین کاهش فضای اشغال شده، نصب راحت، عایق صدا، دوام بالا و ایجاد نورپردازی متناسب با محیط هم می‌تواند از دیگر مزیت‌های مورد توجه در این صنعت به شمار آید. البته از جنبه‌های بسیار دیگری استفاده از سقف‌های کاذب می‌تواند بهترین جایگزین برای مصالح با کارایی مشابه باشد اما وجود همین چند موردی که اشاره شد خود به تنهایی می‌تواند بهترین دلایل گرایش افراد به این نوع سقف‌ها باشد. اگرچه عواملی چون عبور دادن تاسیسات از میان این پوشش‌ها، قابلیت دکوراتیو، سبک کردن ساختمان در برج‌ها و هدایت رطوبت هم از دیگر کارایی‌های این بخش به حساب می‌آید.

مواد اولیه در دسترس برای طرح تولید سقف‌های کاذب آلومینیومی

فعالان این حوزه در کشور معتقدند که آلومینیوم به کار گرفته شده در این صنعت از طریق منابع داخلی کاملا در دسترس است و صرفه اقتصادی بالاتری دارد که از همین منابع داخلی برای کار استفاده شود. در واقع برخی که به خیال کیفیت بالاتر سراغ ورق‌های آلومینیومی خارجی می‌روند و حتی هزینه‌های بسیار بالاتری را هم پرداخت می‌کنند پس از مدتی متوجه اشتباه خود شده و مجددا به سمت مواد اولیه از منابع داخلی رو می‌آورند. در مجموع اصلی‌ترین ماده مصرفی در این کار همین ورق‌های آلومینیوم هستند البته پس انجام فعالیت‌هایی روی این ورقه‌ها از رنگ، پوشش‌ها و برخی مواد شیمیایی هم استفاده می‌شود.

فرآیند تولید سقف‌های کاذب آلومینیومی

دستگاه‌ها و مسیر تولید سقف‌های کاذب آلومینیومی تقریبا در همه جای دنیا به یک روش مشترک طی می‌شود و تنها در کیفیت نهایی قدری محصول به دست آمده متفاوت است اما از نظر پروسه تولید بعد از در اختیار قرار گرفتن ورق‌های آلومینیوم، عملیات ساخت سقف کاذب از این ورق‌ها آغاز می‌شود که روند این فرآیند به شرح ذیل است: ابتدا، قبل از انجام هر عملیات دیگری روی ورق‌های آلومینیوم، عملیات شکل دهی با استفاده از دستگاه رولفرمینگ انجام می‌شود و بعد از آن، برش‌کاری و شیارزنی در مراحل بعدی قرار می‌گیرند.

درادامه عملیات شست‌وشو، رنگ‌آمیزی را به وان‌های مخصوص آن منتقل می‌کنند که مجموعا این عملیات در شش وان انجام می‌شود. به این ترتیب که ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه در آب گرم چربی آنها گرفته می‌شود و سپس به مدت پنج دقیقه در داخل وان آب با دمای معمولی و بعد از آن در آب سرد گذاشته می‌شوند.

به منظور جلوگیری از شوره زدن ورق‌های آلومینیوم در هنگام نگهداری در انبار، عملیات کروماته در وان چهارم روی آنها انجام می‌شود و دوباره آن را داخل وان آب سرد گذاشته و در مرحله آخر، به‌وسیله دستگاه خشک کن، عملیات خشک کن با دمش هوای گرم صورت می‌گیرد. در نهایت محصول وارد مرحله رنگ‌آمیزی شده که به مدت ۱۵ دقیقه در کوره رنگ با دمای ۲۰۰ درجه پخت می‌شود و بعد از آن محصول نهایی را به مرحله بسته‌بندی ارسال خواهند کرد.

میزان سرمایه لازم طرح تولید سقف‌های کاذب آلومینیومی

میزان سرمایه مالی در تولید این صنعت بسته به حجم تولید متفاوت است اما با توجه به نظر کارشناسان این بخش، برای تولید با ظرفیت ۲هزار تن در سال از این محصول به حدود ۳میلیارد تومان سرمایه مالی نیاز دارید که با وضعیت کنونی مصرف دوره بازگشت سرمایه این کار حدود دو سال برآورد می‌شود. همچنین حدود ۵۰۰ میلیون تومان هم سرمایه مالی در گردش برای خرید مواد اولیه نیاز دارید.

درخصوص نیروی انسانی و زمین مورد نیاز هم قابل ذکر است که برای این حجم کار شما به حدود ۲۰ نفر نیرو در تخصص‌های طراحی، مکانیک، تکنسین و کارگر نیاز دارید. همچنین زمینی به مساحت حداقل ۵هزار متر مربع برای جاگذاری وان‌ها، کوره و سایر ماشین‌ها نیاز دارید.

بازار سقف‌های کاذب آلومینیومی

 

اما درخصوص بازار هدف این محصول قریب به اتفاق تولیدکنندگان بازار مناسب و خوبی را برای این صنعت متصور می‌شوند به‌گونه‌ای که سال‌هاست صاحبان صنعت ساختمان‌سازی به سمت این سقف‌ها گرایش زیادی پیدا کرده‌اند. همچنین خانواده‌ها با توجه به مزیت‌هایی که این سقف‌ها دارند در بازسازی خانه‌های خود اغلب از این نوع سقف‌ها بهره می‌گیرند. همچنین با توجه به مزیت‌های بسیاری که سقف‌های آلومینیومی دارند توجه به این نوع کالا از درجه بالاتری هم برخوردار است؛ یعنی بازار هدف در این کار گسترده‌تر از ساختمان‌های مسکونی و تجاری یا اداری است به‌گونه‌ای که برای مثال در مکان‌های عمومی با وسعت زیاد، مانند راه آهن و فرودگاه‌ها که در هر ساعت افراد بسیاری در این مکان‌ها در رفت‌و‌آمدند، نوع پوششی آن از ورق آلومینیوم، ضریب احتراق پایین و مقاومت نوری بالاست که به کار گرفته می‌شود.

همچنین خاصیت‌هایی چون مقاومت بالا در برابر رطوبت و ضد حریق بودن این کالا موجب شده که بتوان از آن در ساخت سقف برای استخرها و سالن‌های سونا و جکوزی هم استفاده کرد. در نهایت بالا بودن خاصیت آگوستیک آن به منظور به‌کارگیری در سالن‌های سخنرانی و آمفی تئاتر هم است.

مطلب قبلی طرح تولید کیسه هاي اسپتیک
مطلب بعدی طرح تولید کانتینر و کانکس یخچال
Print
6262 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

x
دی ان ان