ا
تولید پودر و روغن ماهی
مدیریت

تولید پودر و روغن ماهی

برای راه اندازی کسب و کار حتما نباید طرح پیچیده ای داشت.

معرفی محصول

محصول تولیدی پودر ماهی عبارتست از محصول جامد فرآوری شده‌ای که از آبگیری، پختن، جداسازی، خشک کردن و آسیاب ماهی به دست می‌آید. نروژی‌ها از حدود ٨٠٠ سال قبل از میلاد مسیح، روغن ماهی تولید می‌کرده‌اند و از آن در برهه‌های مختلف استفاده‌های متفاوتی از قبیل استفاده بعنوان کود و یا غذای حیوانات می‌کردند. در ژاپن پودر و روغن ماهی تا مدت‌ها بعنوان یک غذای اصلی در سفره انسان‌ها حضور داشت. در حال حاضر پودر ماهی در کشور دارای مصارف تغذیه دام و طیور و پرورش آبزیان می‌باشد و همچنین روغن ماهی که از محصولات جانبی این طرح است، برای مصارف دارویی کاربرد دارد.
پودر ماهی دارای سطح بالایی از اسیدهای آمینه اصلی نظیر لیسیتین است و همچنین دارای اسیدهای آمینه میتنین و سیتئین با محتوا و قابلیت هضم و ارزش غذایی بالا می‌باشد. به علاوه شامل ویتامین‌های گروه B مثل B12 و B2، کولین، تیاسین، اسید پانتوتیک و ریبوفلاوین و یک منبع خوب برای کلسیم، مس، آهن، فسفر و مقدار ناچیزی از سایر مواد معدنی می‌باشد.

موارد استفاده از پودر ماهی

پودر ماهی بر اساس مقدار پروتئین، چربی، رطوبت، خاکستر و ازت آن به درجات مختلفی از نظر کیفی تقسم می‌گردد. هرچه مقدار پروتئین زیادتر و میزان چربی، رطوبت، خاکستر و ازت آزاد آن کمتر باشد، پودر حاصله مطلوب‌تر است. عنوان تجاری این محصول در ایران همان پودر ماهی است . اما در دنیا این محصول را به نام Fish Meal می‌شناسند.
پودر ماهی به عنوان منبع غنی پروتئین در تغذیه دام، طیور و آبزیان نقش بسزایی دارد. در حال حاضر این محصول در صنعت مرغداری مصرف فراوانی داشته و حدود ۱۲-۶ درصد از ماده تشکیل دهنده دانه مرغ را در بر می‌گیرد. روغن ماهی نیز همانند پودر ماهی در صنعت پرورش دام به ویژه آبزیان نقش مهمی را داراست که باعث افزایش رشد، ضریب تبدیل خوراک و مقاومت در برابر بیماری می‌شود.
سایر مصارف پودر ماهی عبارت است از:
– مصرف خوراکی برای انسان
– مصرف دارویی
– استفاده در صنایع بهداشتی و آرایشی

روش تولید پودر ماهی

تولید پودر ماهی نیازمند تکنولوژی پیچیده‌‎ای نیست چرا که اساس کار تولید پودر ماهی بر مبنای سه عمل اصلی پختن ماهی، جدا سازی و خشک کردن پودر می‌باشد.

بررسی بازار

با توجه به رشد روز افزون جمعیت، نیاز انسان به غذا و همچنین اهمیت مواد پروتئینی و گوشتی در سبد غذایی خانواده ایرانی، پرورش دام و طیور و آبزیان روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند. غذای دام در رشد و کیفیت گوشت حاصل از آن نقش مهمی را ایفا می‌کند. حتی غذای دام در طعم گوشت دام و طیور و آبزیان نقش به سزایی دارد. لذا با توجه به آنچه که ذکر شد، غذایی که بتواند نیازهای دام و در نتیجه انسان را ارضا نماید از اهمیت خاصی برخوردار است. پودر ماهی با توجه به غنای پروتئینی خود و اینکه برخاسته از طبیعت است، منبع اصلی برای تهیه غذای دام به شمار می‌رود. مطالعات نشان داده است، پودر ماهی به رشد طبیعی دام و طیور سرعت می بخشد. به طوری که یک جوجه مرغ با رژیم پروتئینی پودر ماهی، در مدت کوتاه‌تری در مقایسه با رژیم‌های غذایی رایج به رشد کامل خود می‌رسد. صنعت مرغداری و پرورش دام و طیور جز صنایع مادر در کشور محسوب می‌شود که مورد حمایت و پیشتیبانی دولت است و گسترش و رشد روز افزون آن جز برنامه توسعه محسوب می‌گردد. با توجه به اینکه پودر ماهی یکی از عمده مواد مصرفی مرغداری‌های کشور به عنوان مکمل غذایی می‌باشد، تقاضای رو به رشدی را برای محصول طرح می‌توان پیش‌بینی کرد.

 

 سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس بررسی های انجام شده،  برای احداث یک واحد تولیدی ۶۰۰۰ تنی پودر ماهی شما به حدود ۳۱ میلیارد ریال سرمایه گذاری اولیه نیاز دارید. بطور تقریبی در ۳ سال پول خود را برداشت می نمایید و بیش از ۳۸ درصد بازدهی در انتظارتان می باشد که قابل توجه می باشد. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث یک واحد با ظرفیت عملی تولید ۶٫۰۰۰ تن پودر ماهی و ۳۶۰ تن روغن ماهی به عنوان محصول جانبی در سال ارائه شده است:

 

مزایای اجرای طرح

پودر ماهی با توجه به مصارف متعدد درصنایع گوناگون به عنوان ماده اولیه پرورش دام و طیور و آبزیان، دارای ارزش افزوده بالایی می‌باشد. واردات این کالا ارزش افزوده بالایی که باید در چرخه صنعت کشور باشد را به خارج از کشور هدایت می‌کند و همچنین خروج بی رویه ارز را نیز به همراه دارد. لذا با توجه به توضیحات ارائه شده و بازده سرمایه و نرخ بازگشت مناسب سرمایه، این طرح را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب می‌توان معرفی نمود.

دریک آنلاین

مطلب قبلی تولید لوله های PVC یک سرمایه گذاری سودآور و اشتغالزا
مطلب بعدی «سالمندی» و فرصت های سرمایه گذاری آن
Print
17040 رتبه بندی این مطلب:
4/0

x
دی ان ان