ا
تحلیل مقایسه‌ای بازار نیروی کار استان بوشهر  و کشور در سالهای1393 و 1394

تحلیل مقایسه‌ای بازار نیروی کار استان بوشهر و کشور در سالهای1393 و 1394

نویسنده: مدیریت/جمعه, 30 شهریور,1397/دسته ها: آخرین گزارش ها

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

چکیده

نیروی انسانی در ادبیات اقتصادی جهان از دهه 1990 اهمیت ویژه‌ای یافته است به‌گونه‌ای که این عامل اقتصادی، مهم‌ترین فاکتور تولید و محور توسعه شناخته شده است. از این رو، توجه به روند تغییرات مرتبط با نیروی کار، که ممکن است به‌سبب رخدادهای اقتصادی و غیراقتصادی در یک اقتصاد ایجاد شود، مهم و ضروری است.

مشارکت اقتصادی و بیکاری، دو شاخص مهم اندازه‌گیری تغییرات در تمایلات و شرایط نیروی انسانی هستند که مرکز آمار ایران با بررسی‌های علمی، اقدام به استخراج آمارهای مربوط به انها در دو سطح ملی و استانی و انتشار گزارش آن می‌نماید. آخرین گزارشی که از سوی مرکز آمار ایران در راستای نیروی انسانی منتشر شده است، گزارش «نتایج آمارگیری نیروی کار در زمستان 1394» است که این مطالعه بر اساس آن، اقدام به ارائه مقایسه‌ای تحلیلی از وضعیت نیروی کار استان بوشهر در زمستان 1393 و زمستان 1394 نموده است.

بر اساس نتایج حاصل از این مقایسه، نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری در استان بوشهر در زمستان 94 در مقایسه با زمستان 93 به ترتیب کاهش و افزایش را نشان می‌دهند که هر دو تغییر برای اقتصاد استان نقش منفی دارند. همچنین، این گزارش موید این حقیقت است که نرخ مشارکت اقتصادی مردان در زمستان 94 در مقایسه با فصل چهارم سال 93 کاهش و نرخ بیکاری مردان نیز با افزایش مواجه بوده است و این در حالی است که زنان استان بوشهر در دوره مورد بررسی در دو شاخص فوق، تغییرات مثبتی را رقم زده‌اند.

در گزارش مرکز آمار ایران، سهم اشتغال در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات نیز ارائه شده است که بررسی این آمار در استان بوشهر نشان می‌دهد که در زمستان 94، بخش صنعتی استان درصد زیادی از اشتغال خود را از دست داده و در مقابل، بخش خدمات سهم بیشتری از اشتغال استان بوشهر را به خود اختصاص داده است.

Print

تعداد نمایش ها (4590)/نظرات (0)

فایل ها برای دانلود

x
دی ان ان