ا

آغاز یک کسب و کار جدید و درواقع آغاز فرایند سرمایه گذاری در ایران پس از انتخاب موضوع سرمایه گذاری و انجام برآوردهای مالی و امکان سنجی آن، به مراجعات متعدد و زمانبر و گیج کننده به دستگاه های اجرایی مختلف نیازمند است. به خصوص اینکه سرمایه گذار یا مالک کسب و کار امکانات و زیرساخت های مورد نیاز از جمله زمین و سرمایه را فراهم ننموده باشد و برای تامین آنها نیازمند کمک دستگاه های دولتی باشد.

در این صفحه قصد داریم راهنمای کاملی از چگونگی انجام روندهای اداری برای شروع یک کسب و کار جدید را به علاقه مندان ارائه کنیم. همچنین با ایجاد یک بستر تعاملی قصد داریم تا مانند یک مشاور، با دریافت سوالات و ابهام های سرمایه گذاران یا علاقه مندان به آغاز یک کسب و کار تولیدی و خدماتی جدید، پاسخ های کارشناسی و دقیق را از صاحب نظران دریافت و به اطلاع آنها برسانیم.

یادآور می شویم، همکاران ما در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان بوشهر، با بررسی ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی استان بوشهر، تعدادی از ایده های سرمایه گذاری و فرصتهای سرمایه گذاری استان بوشهر را آماده نموده اند که می توانید از آنها برای انتخاب موضوع سرمایه گذاری خود بهره ببرید.

27 بهمن 2020

راهنمای سرمایه گذاری در بخش معدن

نحوه انجام سرمایه گذاری در زیربخش های بخش معدن استان بوشهر

برای بهره­ برداری و استخراج از معادن، 3 مجوز باید اخذ گردد: 1- پروانه اکتشاف، 2- گواهی کشف، 3- پروانه بهره­ برداری.

1- صدور پروانه اکتشاف معدن

برای آغاز سرمایه گذاری در زمینه اکتشاف در استان بوشهر، پس از اخذ مشاوره و انتخاب موضوع دارای توجیه اقتصادی و فنی، اقدام به گرفتن پروانه اکتشاف معدن می­ نمائید. در زیر فایل راهنمای دریافت پروانه فوق ارائه شده است. زمان مورد نیاز برای صدور پروانه اکتشاف در سازمان صمت، سه ماه پس از اخذ استعلامات می باشد.

به طور خلاصه، مراحلی که باید انجام شود به شرح زیر است:

  • ارائه درخواست چهارچوب توسط متقاضی
  • انجام استعلامات طبق ماده 24 قانون معادن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت)
  • تکمیل مدارک توسط متقاضی

2- صدور گواهی کشف توسط سازمان

پس از اخذ پروانه اکتشاف، متقاضی به انجام عملیات اکتشافی و ارائه گزارش پایان عملیات اکتشاف به سازمان صمت مبادرت نموده و سازمان مذکور پس از طرح در کمیسیون مربوطه نهایتاً طی یکماه نسبت به صدور گواهی کشف به نام مکتشف اقدام می نماید.

 

4- دریافت پروانه بهره برداری

پس از طی مراحل پیش گفته، متقاضی درخواست صدور پروانه بهره برداری را به سازمان صمت تحویل می دهد و سازمان پس از بررسی شناسنامه معدن و طرح بهره­برداری و مطابقت با استانداردهای معدن و بازدید از معدن، در نهایت مدارک تکمیلی را از متقاضی درخواست و اقدام به صدور پروانه بهره برداری می نماید. این فرایند ممکن است یک ماه به طول انجامد.

نکته: بر اساس ماده (90) آیین نامه اجرایی قانون معادن، «بهره برداران معادنی که احداث واحد کانه آرایی، فرآوری و صنایع معدنی حسب درخواست آنها در طرح بهره برداری به تصویب برسد، نیازی به صدور جواز تاسیس برای آنها نیست و مجازند در محدوده پروانه مربوط، نسبت به ایجاد واحد مذکور اقدام و دستگاه های اجرایی موظفند با این قبیل بهره برداران نظیر سایر دارندگان جواز تاسیس رفتار کنند». بنابراین، چنانچه بهره بردار معدن تصمیم به فرآوری ماده معدنی خود داشته باشد می­تواند با ارائه طرح بهره برداری مناسب، در قالب پروانه بهره برداری معدن و بدون نیاز به اخذ جواز تاسیس مجزا نسبت به تاسیس واحد فرآوری اقدام نماید.

مدارک مورد نیاز:

اشخاص حقوقی:

- تصویر اساسنامه شرکت (با موضوع فعالیت های معدنی)

- تصویر روزنامه رسمی متضمن آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت

- تصویر آخرین روزنامه رسمی مربوط به معرفی صاحب امضا

- تصویر مدارک مدیر عامل (در صورت داشتن تابعیت ایرانی کارت ملی، شناسنامه و کارت پایان خدمت و یا معافیت خدمت و در صورت تابعیت غیر ایرانی تصویر گذرنامه و مجوز اداره کار(

اشخاص حقیقی:

- اصل شناسنامه به همراه تصویر کلیه صفحات

- اصل کارت ملی همراه با تصویر آن

- کارت پایان خدمت/ معافیت از خدمت

 

دستگاه های استعلام شونده:

1- اداره کل منابع طبیعی (برای تمام معادن)

2- اداره کل محیط زیست (در صورت لزوم)

3- سازمان انرژی اتمی (در صورت لزوم)

4- شرکت آب منطقه ای (برای معادن شن و ماسه)

5- اداره کل راه و شهرسازی* (در صورت لزوم)

*چنانچه منابع طبیعی اعلام نماید که باید از راه و شهرسازی استعلام شود، استعلام از آن سازمان نیز صورت می گیرد. در این حالت اگر محدوده مورد نظر در حریم شهر باشد، اداره کل راه و شهرسازی استعلامات زیر را انجام می دهد:

1- جهاد کشاورزی استان

2- اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای

3- بنیاد مسکن

4- اداره کل مهندسی پدافند غیرعامل وزارت دفاع منطقه جنوب شرق

5- اداره کل میراث فرهنگی

6- اداره کل حفاظت محیط زیست

7- شرکت آب و فاضلاب روستایی/ شهری

8- شرکت آب منطقه ای

9- شرکت گاز

10- شرکت توزیع برق شمال/ جنوب استان

11- اداره کل منابع طبیعی

Print

تعداد نمایش ها (3642)      نظرات (0)

لینک های بیشتر

x
دی ان ان