ا

آمار شرکت های خارجی فعال در استان بوشهر

در حال حاضر استان بوشهر دارای بیش از ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است که علاوه بر ایجاد جذابیت‌های بسیار زیاد برای گردشگران سبب تسهیل مراودات با کشورهای خارجی و رونق اقتصادی استان گردیده است. همچنین این استان با توجه به برخورداری از صنایع بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی به‌عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می‌شود؛ تولید بیش از ۶۰ درصد گاز کشور و صادرات ۹۵ درصد از نفت کشور بخشی از ظرفیت‌های این بخش است.

پارس جنوبی نقش بسیار مهمی در تولید گاز کشور دارد و علاه بر گاز محصولات متنوع دیگری در این منطقه تولید می‌شود که این محصولات خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع میانی و پائین‌دستی است. توسعه صنایع میانی ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی است؛ وجود زمین مناسب و شرایط و تسهیلات مطلوب، دسترسی مناسب به خوراک مورد نیاز این صنایع و برخورداری از معافیت‌های مختلف بخشی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری صنایع میانی در پارس جنوبی می‌باشد. استان بوشهر علاوه بر ذخایر نفت و گاز داراي ذخایر معدنی نسبتاً غنی میباشد. ذخایر معدنی استان عمدتاً از نوع کانی‌هاي غیرفلزي است. براساس نتایج آمارگیري از معادن در حال بهره برداري کشور مجموعاً 145معدن شامل 16 معدن شن و ماسه، 42 معدن سنگ لاشه، 74 معدن سنگ آهک و 13 معدن سنگ گچ در سطح استان بوشهر فعال می‌باشند.

در حال حاضر در استان بوشهر 11 شهرک و 8 ناحیه صنعتی با مساحتی بالغ بر 2000 هکتار موجود می‌باشد که توانسته است به مقصد مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاران تبدیل گردد. همچنین منطقه ویژه اقتصادي بوشهر در دو بخش و درمجموع به مساحت کل 4580 هکتار به عنوان بستري براي جذب و جلب سرمایه گذاري صنعتی و تجاري ایجاد شده است. از سوی دیگر منطقه ویژه اقتصادی شمال استان با رویکرد تخصصی نفت ، گاز و پتروشیمی به مساحت 3900هکتار در فاصله  15 کیلومتری جنوب شهر دیلم در استان واقع شده است و آماده پذیرش سرمایه‌گذاران این حوزه می‌باشد. همچنین استان بوشهر در بخش کشاورزی ظرفیت‌های بالایی دارد؛ رتبه اول استان بوشهر در تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل و همچنین تولید ۱۵ درصد از خرمای کشور بخشی از این ظرفیت‌ها است. استان بوشهر در تولید مرکبات و غلات و دانه‌های روغنی نیز دارای ظرفیت بالایی است. همچنین  وجود بيش از 6 ميليون اصله نخل و توليد بيش از 130 هزار تن خرما و  تولید بیش از ۷۰ درصد میگوی پرورشی کشور از دیگر  تولیدات استان بوشهر می‌باشد. در حال حاضر در کنار صنایع عظیم نفت و گاز، شرکت‌ها و کارخانه‌های بسیاری در حوزه هاي مختلف از جمله تولید لوله سبز، تولید الیاف مصنوعی، بسته بندي آبزیان، تولید کود شیمیایی، تولید انواع سنگ مصنوعی، تولید بتن آماده، بسته بندي مواد غذایی و خشکبار، تولید انواع سیم و کابل، سوله سازي، تولید ورق هاي پلاستیک، تولید و ساخت قایق‌هاي تندرو، تولید سنگ فرش رنگی، تولید لامپ، تولید پروفیل در و پنجره، تولید انواع سیم و کابل، تولید مبلمان اداري و تجاري، کارتن سازي، تولید دستگاه هاي تصفیه آب و فاضلاب، تولید کولرهاي گازي و غیره فعالیت می‌کنند. در جدول زیر آمار سرمایه‌گذاری خارجی، عنوان پروژه، ملیت، سرمایه مصوب به هزار دلار و سرمایه وارده  در سال 97 آورده شده است.

 

آمار شرکت های خارجی فعال در استان بوشهر 

سال

عنوان پروژه

سرمايه گذاران خارجي

ملیت

سرمايه مصوب به هزاردلار

سرمايه وارده

 

سال 85

اتحاد گچ وطنی

Mr.Abdolrauf Abdolghani

هندوستان

2،511

2،511

 

سال 90

تولید سازه های فولادی

Hanmaek Heavy Industries CO. Ltd

کره جنوبی

9000

9000

 

سال 96

ارائه خدمات توليد و بهره برداري از فاز يازده پارس جنوبي

Total E&P South Pars SAS

فرانسه

2444000

0

 

سال 97

توليد متانول (شركت پتروشيمي مرجان)

SPG Polymers GmbH

آلمان

564،861

482،893

 

سال 98

تولید میعانات گازی شرکت فرزانگان انرژی پارس

Shuka General Trading L.L.C

امارات

50،000

57،000،000 درهم

 

 

شرکتهای داخلی فعال استان بوشهر نیز در زمینه های محتلف صنعتی، معدنی، کشاورزی استان شامل گروه صنعتی مبارک، شرکت سیمان دشتستان، شرکت سیمان مند دشتی، شرکت گچ وطنی، گروه صنعتی پلیمر، شرکت جی لیان جی، شرکت صنایع دریایی (صدرا)، شرکت پتروشیمی بوشهر و... می باشند.

دی ان ان