ا

بررسی مطالبات بانک‌های استان بوشهر (از سال 1391 تا شش ماهه سال 1395)

توسط : مدیریت|جمعه, 30 شهریور,1397

بررسی مطالبات بانک‌های استان بوشهر (از سال 1391 تا شش ماهه سال 1395)

 

مقدمه

 بانک‌ها در اقتصاد ایران و به‌طور کلی در اقتصادهای نوظهور نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در کشورهای در حال توسعه، بانک‌ها به عنوان تامین کننده اصلی منابع مالی برای دولت و بخش خصوصی محسوب می‌شوند و تضعیف عملکرد آنها می‌تواند بر روند اقتصادی کشور تاثیر منفی زیادی وارد کند.

اگرچه بانک‌ها در ایارن غالبا وابسته به دولت هستند و با وجود انتقال بخشی از سهام، همچنان می‌توان بانک‌های بزرگ ایران را دولتی نامید، اما با وجود دولتی بودن این نهادهای تامین مالی، شاخص‌های عملکرد و سودآوری برای بانک‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد به‌گونه‌ای که اگر بانکی نتواند مطالبات خود را در زمان استاندارد وصول کند، روند اعطای تسهیلات مختلف آن مختل می‌شود.

به‌ این سبب، توجه به آمار معوقات بانکی و رصد روند آن در مقاطع مختلف زمانی حائز اهمیت است و از آنجا که در ایران بانک‌ها عمدتاً منبع تامین مالی شرکت‌ها هستند، رقم بالای حجم مطالبات معوق بانکها می‌توا ند بیانگر اوضاع نابسامان اقتصادی بنگاه‌های کوچک و متوسط باشد که غالب سرمایه در گردش خود و تا حد زیادی سرمایه ثابت خود را از کانال بانکی تامین می‌نمایند .

همچنین، افزایش سهم مطالبات معوق بانکی باعث تضعیف نظام بانکی شده و عملکرد آن را به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی با چالش مواجه می‌نماید که تاثیرات آن در اقتصاد، به تفصیل در متن گزارش ارائه شده است.

فایل ها برای دانلود

دی ان ان