ا

توضیحات سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری

به دلیل پیچیدگی های موجود در فرایندهای سرمایه گذاری کشور و تسهیل امر، هیات وزیران در سال 1394 پیشنهاد تشکیل پنجره واحد سرمایه گذاری را به تصویب رساند. در همین راستا، استانداران مکلف شدند تا در این زمینه اقدام نموده و مقدمات تشکیل پنجره مذکور را فراهم نمایند. از آنجا که براساس «دستورالعمل تشکیل مراکز خدمات سرمایه گذاری»، بستر لازم در مراکز خدمات سرمایه گذاری استانها فراهم بود، این وظیفه به عهده مراکز- که به لحاظ ساختاری زیرمجموعه ادارات کل امور اقتصادی و دارایی و به ریاست استانداران اداره می شدند- نهاده شد.

از انتهای سال 1394 به دستور استاندار محترم پنجره واحد سرمایه گذاری استان بوشهر با حضور نمایندگان تام الاختیار تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط با سرمایه گذاری فعالیت خود را آغاز نمود و جلسات هفتگی پنجره با هدف تسهیل و تسریع در امر سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سالن جلسات اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تشکیل می گردید. طی این مدت، بیش از 40 جلسه کارشناسی با حضور صاحبان طرح های سرمایه گذاری برگزار گردید که نتیجه آن هدایت و تسریع فرایندهای مورد نیاز 30 طرح سرمایه گذاری به انجام رسید.

اما از آنجا که استخراج نتایج، پیگیری مصوبات و گزارشگیری از جلسات برگزار شده با مراجعه به اسناد فیزیکی با دشواری و کندی انجام می گیرد، از مهرماه سال 1396 راه اندازی سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری استان بوشهر در دستور کار مرکز خدمات سرمایه گذاری قرار گرفت. این کار به­علاوه می توانست شفافیت، سرعت و دقت را نیز به طور همزمان بهبود ببخشد و در نهایت به بهبود فضای کسب و کار استان منجر گردد.

پس از شناسایی سامانه های مناسب و دستورات موکد استاندار محترم مبنی بر توسعه خدمات دولت الکترونیک، استفاده از این سامانه جهت انجام امور مرتبط با صدور مجوزهای کسب و کار در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان به تاریخ 20/10/1396 برای همه دستگاه های اجرایی به تصویب رسید. سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری استان بوشهر از اسفندماه 1396 آغاز به کار نموده و روند رسیدگی به درخواست های سرمایه گذاری قابل قبول می باشد. به دستور استاندار محترم و رئیس مرکز خدمات سرمایه­گذاری استان، گزارش­های سامانه به صورت هفتگی در اختیار معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ارسال می­گردد.

ویژگی های سامانه

  • امکان درج درخواست، ارجاع پرونده به دستگاه های مربوطه، ارسال نظرات کارشناسی دستگاه ها، رویت آخرین وضعیت طرح و ... به صورت الکترونیک و برخط
  • ایجاد کانونی واحد برای مراجعه متقاضیان سرمایه گذاری
  • اطلاعرسانی هوشمند به ذینفعان، کارشناسان و مدیران دستگاه های دولتی از طریق پیامک و ایمیل
  • گزارشگیری سریع و کارآمد جهت استفاده مدیریت ارشد استان
  • کاهش مراجعه حضوری سرمایه گذار به سازمانهای مختلف و کاهش بوروکراسی اداری

معرفی ساختار سامانه

سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری استان بوشهر دارای 4 سطح کاربری می باشد:

  1. مدیریت ارشد استان
  2. متقاضی یا سرمایه گذار
  3. مرکز خدمات سرمایه گذاری
  4. نماینده دستگاه های اجرایی

معمولا درخواست های سرمایه گذاری پس از مشورت با کارشناسان دستگاه های اجرایی در سامانه پنجره واحد ثبت می شود. کارشناسان پنجره واحد سرمایه گذاری پس از رویت طرح، پرونده را جهت بررسی و اقدام به دستگاه اجرایی مرتبط ارجاع می دهند. کارشناس دستگاه اجرایی پس از بررسی طرح، در صورت نبود مشکل در دست اقدام قرار می دهد و در بازه زمانی مشخص شده اقدام به ارسال پاسخ می نماید. در صورتی که پرونده دارای نقص باشد کارشناس دستگاه آن را اعلام می نماید. با اعلام نقص مدرک، متقاضی باید جهت برطرف نمودن ایرادات به سامانه و یا در صورت لزوم به دستگاه اجرایی مراجعه نماید. گزارش اقدامات انجام شده، به صورت هفتگی یا ماهانه جهت صدور دستورات لازم در اختیار مدیران ارشد استان قرار می گیرد.

قوانین مربوطه

در راستای اجرای تبصره 6 ماده 57 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 و در جهت توسعه پنجره های واحد درکشور، هیات وزیران با پیشنهاد هیات مقررات زدایی و تسهیل صدورمجوزهای کسب وکار ، دستورالعمل ایجاد و مدیریت سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری را تصویب نمود.

ماده ۷۰ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه ـ در مورد آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی كه نیازمند أخذ مجوز از دستگاه‌های متعدد می‌باشند، دستگاه اصلی موضوع فعالیت، وظیفه مدیریت یكپارچه، هماهنگی و اداره امور أخذ و تكمیل و صدور مجوز را برعهده خواهد داشت و از طریق ایجاد پنجره واحد به صورت حقیقی یا در فضای مجازی با مشاركت سایر دستگاه‌های مرتبط به گونه‌ای اقدام می‌نماید كه ضمن رعایت اصل همزمانی صدور مجوزها، سقف زمانی موردنظر برای صدور مجوز از زمان پیش‌بینی‌شده در قانون نحوه اجرای سیاست‌های كلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی تجاوز ننماید.

 

راهنمای استفاده از سامانه

ورود به سامانه

دی ان ان