Investment Service Center of Bushehr Province

بوشهر در گذر تاریخ

بوشهر در گذر زمان از جمله مناطقی بوده است که همیشه مورد نظرپادشاهان ایران بوده است، این استان بدلیل موقعیت ژئوپولتیک و استراتژیک خود همیشه به عنوان یکی از مهمترین مناطق بندری ایران بوده است. سابقه سکونت در استان بوشهربه عهد عیلامی ها و تمدن بین النهرین برمی گردد. در اوایل هزاره دوم قبل ازمیلاد سلسله عیلامیان بر مناطقی از ایران از جمله بوشهر حکمفرمایی می کرد و در زمان اردشیر بابکان شهر رام اردشیر در دو فرسنگی شهر بوشهر بنا نهاده شد که خرابه های آن هم اکنون بنام ریشهر معروف است.

در زمان ساسانیان شهر بندری سیراف در نزدیکی کنگان به عنوان یکی از مهمترین بنادر تجاری ایرانِ آن دوران به شمار می رفته است. کشتیرانیوبازرگانی در سیراف آنچنان رونق داشته است که بازرگانان این سامان، با چین تجارت داشتهو کشتیرانان سیرافی به اسپانیا و انگلستان نیز سفر داشته اند.

در مورد بندر بوشهر نیز باید گفت که دیرینه‌گی بافت تاریخیبوشهر، به دوره حکومت نادرشاه افشار برمی‌گردد که در آن هنگام با تأسیس پایگاه دریایی نادرشاه در خور شرقی بوشهر موسومبه خور نادری، بندر بوشهر از یک‌ روستای کوچک ماهیگیری به یک بندر مهم تبدیلگردید. مادام دیولافوا در سفر اول خود به بوشهر به کشتی‌هایی اشاره می‌کند که به احتمال قوی بازمانده کشتی‌های نادرشاه‌بوده‌اند. ازآن تاریخ رونق و آبادانی آن ادامه یافت و در دوره زندیه به دلیل نزدیکی به پایتخت ایران در شیراز اهمیت این بندردو چندان شد.

درسال 1254 انگلیسی‌ها به بهانه محاصره هرات توسط سپاه محمدشاهقاجار، شهر بوشهر و جزیره خارگ را به اشغال خود درآوردند که با مقاومت آیت اللهشیخ حسن آل عصفور رو به رو شدند. با وقوع جنگ جهانی اول بوشهر بار دیگر شاهد جنگ وخونریزی شد و مردم این دیار با قامتی افراشته و به رهبری شهید رئیسعلی دلواری،شهید غضنفرالسلطنه برازجانی و زایرخضرخان دشتی و... سالها با استعمارگران نبردکرده و جلوی پیشرفت آنها را گرفتند.

موقعیت جغرافیایی استان

استان بوشهر در جنوب غربی کشور و در فاصله 27 درجه و 17دقیقه تا 30 درجه و 17 دقیقه عرض جغرافیایی و 50 دقیقه و 8 دقیقه تا 25 درجه و 58دقیقه طول جغرافیایی واقع گردیده است. این استان از شمال به استان خوزستان وکهکیلویه و بویراحمد، از جنوب به خلیج فارس و استان هرمزگان و از شرق به استانفارس و غرب نیز به خلیج فارس محدود می شود.

بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی کشور، استان بوشهر مشتمل بر 10شهرستان، ۱۷ بخش، ۱۳ شهر، ۳۶دهستان و ۷۰۶ آبادی دارای سکنه است. شهرستانهای استانبوشهر عبارتند از: بوشهر،تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، دیلم، کنگان، عسلویه، جم وگناوه.

استان بوشهر با 567/23167 کیلومتر مربع وسعت، در حدود4/1درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. شهرستان دشتستان با 248/6366 کیلومترمربع وسعت به عنوان بزرگترین شهرستان استان و بوشهر با 949/1441 کیلومترمربع وسعتبه عنوان کوچکترین شهرستان استان محسوب می شوند. ضمناً استان بوشهر بابیش از 625کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس بیشترین مرز مشترک آبی کشور با خلیج فارس راداراست.

آب و هوای استان

استان بوشهر در مجموع دارای اقلیمی گرم است که در بخش‌هایساحلی به صورت گرم و مرطوب ودر بخش‌های داخلی استان به صورت گرم و خشک می‌باشد.استان بوشهر از استانهای کم باران کشور است و مهمترین سیستم‌های موثر بر آن در فصلزمستان کم فشارهای مدیترانه‌ای و سودانی است و پرفشارهای شمالی، شمال غربی و سایرمراکز پرفشار نیز در طول فصل‌های سرد سال به گونه‌ای تعدیل یافته بر این استانتاثیر می‌گذارند.

در فصول گرم سال، کم فشار حرارتی مستقر بر روی صحرایعربستان، آفریقا و کویر ایران براستان بوشهر تاثیر گذاشته و موجب افزایش دمای آنمی‌شوند. در ماههای گرم سال، به ویژه در تابستان مرکز کم فشار هند یا مونسون نیزبصورت محدود و مقطعی بر استان بوشهر تاثیر می‌گذارد.

در فصل زمستان سیکلون‌های مدیترانه‌ای در مسیر حرکت خود در فلات ایران، استان بوشهر را نیزتحت پوشش قرار داده و بارندگیهای کم وبیش ملایم و مداومی را در آن بوجود می‌آورند.

وضعیت فعلی اقتصاد استان بوشهر

 استان بوشهر به دلیل همجواری با خلیج فارس داراي موقعيتبسيارخاص و استراتژيكي در كشور مي باشد. در هر گوشه از استان، نعمات خداونديبسيار، به وفور یافت مي شود. اين استان با داشتن بيشترين مرز آبي با خليجفارس(حدود 712كيلومتر) زمينه استفاده از دريا را به هر نوع در خود داراست. وجودپالايشگاه گازكنگان(جم)، با توليد روزانه بيش از 80 ميليون متر مكعب، جزيره خاركعنوان بزرگترین پایانه صادرات نفت خاورمیانه و در كنار آن وجود مجتمع پتروشيميخارك با توليدروزانه بيش از 600 تن گوگرد و 5 تا 6 هزار تن انواع هيدرو كربونها،از دیگر قابلیتهای این استان می باشد. وجود ميدان گازي پارس جنوبي به عنوانبزرگترین مخزن یکپارچه گاز جهان، با 450 تریليون فوت مكعب، 8/6 % ذخائر گازي جهانو 33% كل ذخائرگازي ايران را به خود اختصاص داده که بهره برداري از اين ميدان،تحولي عظيم درصنعت گاز و پتروشيمي و صنایع جانبي، در كشور به وجود آورده و به همينعلت، توجه همه جهانيان را به خود معطوف ساخته. نيروگاه اتمي بوشهر نيز بعنوان يكپروژه مهم ملي محسوب گرديده كه اين مهم باعث مطرح شدن استان بوشهر در تمامي محافلاقتصادي،سياسي، اجتماعي و … در سطح جهان شده است.

علاوه بر آن استان بوشهر در زمينه هاي كشاورزي نيز فعالبوده و با دارا بودن بيش از 6 ميليون اصله نخل سالانه بیش از 130 هزار تنخرماتولید می کند. در زمينه توليد و پرورش ميگو نيز 60% كل ميگوي كشور در ايناستان پرورش يافته كه از مرغوبترين انواع ميگو در جهان بشمار می رود و به اكثركشورهاي جهان صادر مي شود. وجود صدها معدن طبيعي در این استان باعث شده كه توجهسرمایه گذاران را به بهره برداري از اين معادن خصوصا سيمان جلب كند. هم اكنونچندين پروژه كارخانه سيمان به دليل وجود مواد اوليه اين محصول دراستان در دست اجراو يا درمرحله توليد قرار گرفته است. دسترسي آسان به دريا باعث شده ده ها بندرصيادي وتجاري كوچك و بزرگ در استان فعالانه در توسعه اقتصادي كشور نقش به سزائيداشته باشند.

 به همين دلیل است كه استان بوشهر، پایتخت اقتصادی ایران، نگیندرخشان و افتخار جمهوری اسلامی ایران در توسعه اقتصادی و جذب سرمایه های خارجی است.

 

آدرس: شیراز-خیابان نشاط-روبروی سالن سینا و صدرا-مرکز خدمات سرمایه گذاری فارس
تلفن تماس :32318066,32317309, 32317687-071
نمابر : 32318895-071
ایمیل : info@invetinfars.ir

دی ان ان