ا
راه اندازی سیستم‌های آبیاری هوشمند خورشیدی
مدیریت
/ دسته ها: بخش کشاورزی

راه اندازی سیستم‌های آبیاری هوشمند خورشیدی

 

قاعدتا با توجه به کمبود شدید منابع آب، سرمایه‌گذاری در سیستم‌های آبیاری هوشمند خورشیدی دارای توجیه اقتصادی بالایی است، اما به دلیل مشکلات موجود، حدود پنج تولیدکننده واقعی در این زمینه فعال هستند و در مجموع سرمایه حدود ۵۰۰ میلیون تومانی را به این کار اختصاص داده‌اند.
اما اگر یک سرمایه‌گذار در مجموع سرمایه ثابت و در گردش 200 میلیون تومانی را به این کار اختصاص دهد، زمان بازگشت سرمایه وی حدود ۱٫۵ تا ۲ سال خواهد بود. در این گزارش در گفت‌وگو با رحیم کمالی، کارشناس صنایع خورشیدی به چند و چون بازار سیستم‌های آبیاری هوشمند خورشیدی در ایران و شیوه‌ها و هزینه‌های سرمایه‌گذاری در آن پرداخته‌ایم.
حدود پنج تولیدکننده واقعی در زمینه سیستم‌های آبیاری هوشمند خورشیدی فعال هستند که هر یک در کنار سایر تولیدات خود، حدود ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری را به این امر اختصاص داده‌اند و بنابراین مجموع سرمایه‌گذاری در این زمینه حدود ۵۰۰ میلیون تومان است.
سالانه هر یک از این شرکت‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ سیستم آبیاری هوشمند خورشیدی را تولید می‌کنند، اگر در این زمینه سرمایه ثابت یک شرکت حدود 80 میلیون تومان باشد و سرمایه در گردش 120 میلیون تومانی را به این کار اختصاص دهد، زمان بازگشت سرمایه حدود ۱٫۵تا دو سال خواهد بود.
هر چند آمار چندان دقیقی در مورد این موضوع که سیستم آبیاری هوشمند خورشیدی در چه میزان سطح زیر کشت مورد استفاده قرار می‌گیرد، وجود ندارد اما ظاهراً تاکنون این سیستم بیشتر در استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و سمنان مورد استفاده قرار گرفته است. کمالی در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه اخذ مجوزهای این کسب‌و‌کار عنوان می‌کند: اگر سرمایه‌گذار قصد داشته باشد به شکل شرکتی فعالیت کند باید شرکت خود را در اداره کل ثبت شرکت‌ها ثبت کند و اگر قصد داشته باشد به شکل فروشگاهی فعالیت کند، باید پروانه کسب را از سازمان‌های مربوط دریافت کند.


قیمت این سیستم‌ها بستگی به تجهیزات و کارایی آن از یک میلیون تومان آغاز شده و تا حدود 10 میلیون تومان هم می‌رسد، اما پنل خورشیدی هم قیمت جداگانه‌ای دارد که به قیمت نهایی محصول افزوده می‌شود. ۱۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز در داخل کشور تولید و مابقی از کشورهای چین و تایوان وارد کشور می‌شود و سپس طراحی‌های لازم روی آنها صورت می‌گیرد.
از کشور ما هیچ‌گونه صادرات سیستم‌های آبیاری هوشمند خورشیدی انجام نمی‌شود اما کشورهای همسایه تمایل بسیاری به واردات این سیستم‌ها از کشورمان دارند. ولی از آنجا که نتیجه کار در شرایط آب و هوایی آن کشورها مشخص نیست، تولیدکنندگان داخلی حاضر به قبول این ریسک نشده‌اند. البته امیدواریم که پس از لغو تحریم‌ها امکان صادرات سیستم‌های آبیاری هوشمند خورشیدی به سایر کشورها فراهم و به این ترتیب ارزآوری بسیار خوبی عاید کشورمان شود.

منبع: شرکت مهندسین مشاور پارس رابین

www.etarh.com

مطلب قبلی پرورش و بسته بندی صدف خوراکی
مطلب بعدی تولید قوطی های آسان بازشو
Print
7946 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

x
دی ان ان